Webtexttool biedt ook kleine bedrijven kans op succes
Het geld klotst tegen de plinten bij Google. Organisaties betalen tegenwoordig flinke sommen geld om via advertenties van Adwords bovenaan de lijst van zoekopdrachten te komen. Hoe opvallender ze zijn, des te meer clicks en inkomsten ze vergaren. ‘Een advertentie kost al snel honderden euro’s per dag. Een bedrag dat kleinere bedrijven niet kunnen ophoesten’, legt oprichter Marcel Leeman uit. Voor hen biedt zijn bedrijf Webtexttool uitkomst.
Goedkoper alternatief
Webtexttool is software gespecialiseerd in Search Engine Optimalisation (SEO). Dat houdt in dat een programma webteksten analyseert en bekijkt of het artikel opvalt tussen de vele zoekopdrachten op Google. Een goed geschreven tekst komt namelijk sneller bovenaan de zoekmachine. Wanneer een autoverkoper auto’s wil verkopen, bekijkt Webtexttool onder andere hoe vaak de trefwoorden ‘auto’ en ‘(ver)kopen’ voorkomen. Twee zoekwoorden die een potentiële koper logischerwijs in Google invult. Als beide trefwoorden voldoende terugkomen, is de kans groter dat de website het beter doet op Google.
Teksten optimaliseren
Er zijn vele andere eisen voor een goede tekst legt Marcel uit. ‘Onze tool analyseert een tekst op heel veel aspecten. Het scant de tekst en bekijkt of het geschikt is voor de beoogde doelgroep. Is een tekst geschreven voor kinderen? Dan bekijkt ons programma hoeveel lange woorden en zinnen erin voorkomen.’ Verder achterhaalt de software of de tekst neutraal geschreven is. Binnenkort controleert de tool ook of de tekst aantrekkelijker is voor mannen en/of vrouwen.
Onderscheiden van de rest
Veel starters maken via standaard CMS een mooie website waar ze veel tijd en energie in hebben gestoken. Vervolgens valt het aantal bezoekers tegen en ontdekken ze dat de website SEO-proof gemaakt moet worden. Maar hoe doe je dat? Marcel: ‘Veel tools geven wel feedback, maar bieden geen tips hoe het beter geschreven kan worden. Vergelijk het met een dokter die wel vertelt wat je mankeert, maar niet hoe de kwaal genezen kan worden.’ Hierin onderscheidt Webtexttool zich van andere tools. Al tijdens het schrijven krijg je feedback.’
‘Bij ons is het meer een kwestie van geduld dan geld’, legt oprichter Marcel Leeman uit. ‘Door Webtexttool te gebruiken en over de juiste onderwerpen te schrijven, lever je goede teksten af. Bezoekers komen dan vanzelf.’ Volgens Marcel huurden bedrijven veelal SEO-deskundigen in die teksten nalopen op de leesbaarheid. Dat kost echter veel geld en met software als Webtexttool bovendien overbodig.
Maar hoelang duurt het voordat bezoekers naar je website gaan? Marcel: ‘Vergelijk het met marathonlopers. Je weet vooraf niet op welke plek je eindigt, maar door de juiste voeding en trainingsschema kun je er wel alles aan doen om te winnen. Wel is bekend dat gebruikers van Webtexttool gemiddeld zo’n 160 procent stijgen in de ranking van Google.'
Webtexttool biedt abonnementen voor vijftien euro per maand. Ter vergelijking: Adwords kost veelal honderden euro’s per dag en promoot enkel je webpagina. Webtexttool geeft ook nog inhoudelijk feedback op de grammatica en structuur van je tekst. Voor meer informatie kijk op webtexttool.com.