Webshops vergeten mensen met beperking

Webshops vergeten mensen met beperking

Redactie Baaz

Stichting Accessibility concludeert na eigen onderzoek dat webshops voelen nog te weinig urgentie voelen om hun toegankelijkheid te verbeteren voor mensen met een beperking. Wij durven te stellen dat dit een gemiste kans is voor ondernemers.

Voordat we het hebben over die gemiste kans belichten we wat feiten die de stichting naar boven heeft weten te halen.

Slechtzienden lopen vast met online aankoop

Commerciele websites voldoen gemiddeld niet aan bijna de helft van de criteria voor digitale toegankelijkheid. Vooral consumenten die blind of slechtziend zijn, lopen daardoor vast bij het kopen van een product online. Deze situatie is voor deze mensen met een beperking onveranderd sinds 2016.

Best gek, helemaal in een samenleving waar steeds meer mensen moeite met hun zicht hebben.

Criteria om mensen met beperking te helpen

De onderzoekers verklaren welke criteria ze hebben gebruikt bij het testen van de sites op bruikbaarheid voor mensen met een beperking.

In het onderzoek is getest in hoeverre websites van webwinkels, reisorganisaties en energiebedrijven voldoen aan de internationaal gehanteerde richtlijnen voor digitale toegankelijkheid, de Web Content Accessibility Guidelines.

Geen enkele website voldoet aan alle criteria. Gemiddeld bevat een webshop dertien soorten obstakels voor mensen met een beperking.

Achterstand mensen met een beperking

Het College maakt zich zorgen over deze situatie. "Door het toegenomen gebruik van internet worden mensen in hun dagelijks leven steeds meer afhankelijk van websites", aldus collegelid Dick Houtzager. "Als die niet toegankelijk zijn, staan mensen met een beperking op een achterstand."

Kansen voor ondernemers

En dan nu de kansen voor de ondernemer.

Man schudt opdrachtgever de hand

rawpixel

Het is een feit dat er kansen ontstaan in ruimte die andere ondernemers laten liggen. Het is daarom interessant te lezen hoe nauwkeurig Stichting Accessibility opsomt waar webshops te kort schieten.

De stichting zegt dat 'de meeste problemen voor mensen met een beperking zijn gevonden in de wijze waarop je iets kan regelen op een website'.

Stichting Accessibility noemt als voorbeelden:

 

  • het plaatsen van een bestelling
  • aanvragen van een abonnement
  • boeken van een reis

Een ander obstakel is dat mensen met een visuele beperking tegen de muur lopen bij het invullen van een formulier als voor hen niet duidelijk is gemaakt welke informatie in welk veld hoort.

Daarnaast somt de stichting de volgende zaken op:

 

  • afbeeldingen zonder omschrijving
  • tekstkleuren die wegvallen tegen de achtergrond
  • uitklapmenu’s
  • onbegrijpelijke teksten bij links

Kijk ook eens wat Google hier te zeggen heeft op YouTube.

Neem een voorbeeld aan eBay

Een positieve uitzondering is de website Ebay.nl. Deze scoort beduidend beter dan gemiddeld. Waarschijnlijk komt dit doordat deze website is afgeleid van de Amerikaanse versie. In de Verenigde Staten geldt strenge wet- en regelgeving voor de toegankelijkheid van websites ter wille van mensen met een beperking.

Wie een begin wil maken met het toegankelijk maken van zijn webshop kan terecht bij Primer, een marketingtool van Google. In 5-minuten lessen leer je daar hoe je een product kunt vermarkten. Er zit ook een les bij hoe je rekening kan houden met mensen die een visuele handicap hebben. Er staan ook veel nuttige tips en tools op de site van Stichting Acessibility.

Schermafdruk opingspagina ebay.nl, eBay is een inspirerend voorbeeld van webshops die wel toegankelijk is voor mensen met een beperking

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie