‘We willen met WeMarket wereldwijde handel inzichtelijk maken’
‘We willen met WeMarket wereldwijde handel inzichtelijk maken’

‘We willen met WeMarket wereldwijde handel inzichtelijk maken’

Redactie Baaz
Handelen op globaal niveau is een ingewikkelde propositie. Met welke bedrijven kun je in zee gaan en waar zijn de beste afzetmarkten te vinden? WeMarket moet overzicht brengen in de globale handelsmarkt.

Wanneer je met jouw onderneming handel bedrijft, of dat nu lokaal of over de grens is, is betrouwbaarheid van je handelspartners een groot goed. Daarnaast heb je als ondernemer te maken met heel wat onzekerheid: krijg ik wel de best mogelijke prijs voor mijn waren? Koop ik wel in voor het juiste bedrag? Is mijn handelspartner wel betrouwbaar? De markt is lastig te overzien en dat brengt risico’s met zich mee. Hier moet met de komst van WeMarket een einde aan komen. Dit zakelijke handelsplatform moet ondernemers op een nieuwe manier met elkaar verbinden en handel waar ook ter wereld makkelijker maken. Gijs van den Broek, chief commercial officer bij het handelsplatform denkt dat deze oplossing de handelswereld definitief zal veranderen. ‘We hebben de potentie de Bloomberg Terminal voor de handel in fysieke goederen te worden.’

Met de lancering van het platform heeft Gijs in ieder geval een primeur te pakken. ‘Dit is echt voor het eerst dat merken zelf actief gaan handelen op een b2b marktplaats. Normaal gaat een vertegenwoordiger van een bedrijf wereldwijd de verschillende beurzen af om een afzetmarkt te zoeken voor de waren, die ze nu direct aan de distributeurs of retailers kunnen verkopen. Denk dan aan zaken als de nieuwe collectie, maar ook oude voorraad, teruggestuurde en refurbished artikelen. We willen de globale handel inzichtelijk maken. Wie heeft de voorraden en welke kopers zijn daar naar op zoek?’

Vertrouwen

Het idee voor het platform is ontstaan uit een eerder project, waarin Bas Beerens de bedenker van het nog altijd razend populaire WeTransfer, het plan had opgevat om een online fashion portal op te starten. ‘Toen liepen we echter tegen een aantal zaken aan, zoals hoe ondoorzichtig de wereldhandel eigenlijk is. Ook hebben we verschillende modemerken benaderd met het idee en toen viel ons op dat er ook nogal wat zorgen waren omtrent de betrouwbaarheid van mogelijke inkopers. Die elementen hebben ons ertoe bewogen om WeMarket op te zetten. Het is een logische doorontwikkeling van dat idee, in combinatie met de bestaande handelsmarktplaatsen waar ook consumenten op actief zijn.’

Marktplaatsen voor artikelen zijn natuurlijk niet nieuw, maar een exclusieve b2b marktplaats ontbrak vooralsnog. Gijs: ‘Eigenlijk is technologie voor b2b trading rijp voor een doorbraak. De consumentenoplossingen zijn heel mooi, maar de zakelijke markt heeft al die tijd stilgestaan. Alle bedrijven van de ruim honderd die we voor de start hebben benaderd zijn unaniem in hun opstelling: dit moeten we willen en gaan we omarmen. De verschillende aspecten van het platform maken het interessant voor zowel grote als kleine ondernemingen. Pre-sales bieden voor lokale merken met internationale ambitie bijvoorbeeld heel nieuwe mogelijkheden.’

Globaal denken

Kleine ondernemingen hoeven met dit platform ook geen dure stands op internationale beurzen meer te huren om zich in de kijker te spelen. ‘Je hebt nu in één keer toegang tot een wereldwijd netwerk van buyers in zowel de retail als de distributie. Heel interessant voor lokale merken en het mkb, maar ook voor globale brands. Die hebben met WeMarket veel meer controle over waar en bij wie hun producten terecht komen. Ook anoniem handelen is mogelijk mocht je dat willen.’ Dat roept natuurlijk wel de vraag op van betrouwbaarheid van je handelspartners. De bedenkers van WeMarket hebben daarom goed gekeken naar andere recente online initiatieven en de ideeën van sociale controle doorgevoerd in het WeMarket Karma-systeem. Dit systeem deelt op basis van een aantal factoren een Karma-score uit aan de gebruiker, waardoor anderen meteen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Het systeem berust overigens niet alleen op gebruikersbeoordelingen. ‘We willen echt een doorbraak veroorzaken in het vertrouwen tussen ondernemingen’, vertelt Gijs. ‘Er zit een heel doordacht systeem achter die Karma score. Factoren als personeelsaantal, een koppeling met LinkedIn, de snelheid waarmee op vragen wordt gereageerd spelen allemaal mee, naast de beoordelingen van gebruikers natuurlijk.’ Het systeem is op die manier deels zelfregulerend. ‘Als een handelaar zich niet houdt aan de buyers restrictions of als iemand de zaak bedonderd, gaat zijn karma omlaag en zal de business opdrogen. Houd je je echter netjes aan de afspraken, dan neemt je reputatie toe en doe je ongetwijfeld meer zaken dan voorheen.’

Een webwinkel voor B2B

Het gebruik van het platform is expres zo simpel mogelijk gehouden. ‘Smart, safe en simpel zijn onze thema’s. We spitsen de zoekresultaten toe op het soort zaken dat een handelaar doet via een heel slim zoekalgoritme en bieden ondernemers een gepersonaliseerd dashboard. Hierop hebben zij meteen overzicht in wat zij op het moment veel verkopen, maar ook: in welke landen doe ik nog geen zaken en is daar mogelijk vraag naar mijn producten? We kunnen ondernemers gericht zeggen of er een markt is voor hun producten in het buitenland en maken die stap dan ook veel makkelijker.’ Ook het uiterlijk van WeMarket is erop gericht op snel overzicht te krijgen en niet te veel technische kennis van de gebruikers te vereisen. Een eerste indruk wekt vooral vergelijkingen op met webwinkels. ‘We hebben alles zo veel mogelijk zelf ontwikkeld, dat moet ook wel als je die gebruiksvriendelijkheid wilt bieden. De bedoeling is dat de marktplaats even vriendelijk en eenvoudig in gebruik is als WeTransfer’, aldus Patrick Steenkist, CFO bij WeMarket. Voorlopig is het natuurlijk eerst zaak om genoeg vraag en aanbod op het platform te realiseren.

Volume creëren

Volgens Gijs geen probleem. ‘We hebben gekozen voor een focus op fashion en consumentenelektronica, omdat in die markten veel doorloop is. Dat zorgt voor volume, wat belangrijk is bij de start van een platform als dit. We zijn daarnaast vanaf dag 1 een horizontale marktplaats voor alle denkbare productcategorieën, waarin een belangrijke toegevoegde waarde ligt. Veel merken handelen vooral met vaste kopers in hun eigen markt, wat eigenlijk zonde is. Er zijn ongetwijfeld ook kopers in andere markten geïnteresseerd en daar kun je misschien betere prijzen krijgen voor je spullen.’

Om ook de minder grote bedrijven toegang te kunnen bieden heeft WeMarket expres gekozen voor een vaste entreeprijs van vijfhonderd dollar per jaar voor toegang tot het platform. ‘Het is toch een volume-game’, zegt Patrick. ‘Als je ziet hoeveel bedrijven er wereldwijd zijn, moet je de lat behoorlijk hoog leggen. We willen op afzienbare termijn een miljoen leden hebben, wat nog geen procent van het aantal wereldwijde ondernemingen is. Voordeel is dat we al die data van die bedrijven ook weer terug kunnen leveren, zodat ondernemers nog meer inzicht krijgen in hoe de markt zich ontwikkelt. Dat wordt extra relevant als je veel gebruikers hebt in zo veel mogelijk markten. Als je kijkt naar WeTranfer, dat bedrijf heeft ook een businessmodel met relatief lage inkomsten per gebruiker, maar door het volume wordt het interessant.’

Gijs verwacht in ieder geval dat het idee van WeMarket aanslaat. De bedoeling is echt dat de marktplaats handel gaat versnellen. ‘De huidige rollen blijven wel, persoonlijk contact blijft toch altijd belangrijk, maar het contact wordt directer en effectiever.’ Hij trekt graag de parallel met de aandelenhandel. ‘Als je vroeger als investeerder aandelen wilde kopen, belde je jouw beursman op, die voor je de vloer op ging tussen drommen met schreeuwende traders. Als je vandaag de dag naar diezelfde beursvloer kijkt, is die helemaal leeg. De echt goede handelaren hebben een forse investering gedaan in een Bloomberg Terminal, die je de snelst mogelijke informatie geeft om effectief te kunnen handelen. Dat moet WeMarket worden, de centrale plek om realtime inzicht te hebben in de markt en meteen te weten wat je moet in- of verkopen. De Bloomberg Terminal van de handelswereld.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie