Wat doen organisaties met hun data op marketingvlak?

Wat doen organisaties met hun data op marketingvlak?

Redactie Baaz
Nederlandse organisaties gebruiken data in marketing vooral voor conversie-optimalisatie. De belangrijkste opbrengst van hun investeringen in data is klanttevredenheid.

Toch worden beslissingen bij bijna de helft van organisaties nog steeds genomen op basis van onderbuikgevoel en niet op grond van feiten. Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA, dat dit jaar voor de tweede keer is gehouden. 

De door DDMA ondervraagde marketeers zien, net als in 2016, dat hun investeringen vooral leiden tot hogere klanttevredenheid (82 procent) en meer omzet (72 procent). 

Klanten en data

Volgens een kleine driekwart van de ondervraagden is het verbeteren van de klantervaring nog steeds de belangrijkste reden om klantdata in te zetten bij marketingactiviteiten. Conversie-optimalisatie is dit jaar het belangrijkste marketingdoel (57 procent ten opzichte van 40 procent in 2016), op de voet gevolgd door doelgroepsegmentatie (56 procent) en het vergroten van klantkennis (43 procent). 

Meer aandacht voor privacy

Het verkrijgen van kwalitatieve en bruikbare data wordt ook dit jaar gezien als de belangrijkste uitdaging in data driven marketing. Organisaties leggen daarnaast meer focus op privacy en ethiek dan vorig jaar. 

Techniek, systemen en tooling krijgen juist minder prioriteit dan vorig jaar. Er is een kleine verschuiving zichtbaar van innovatie en investeren naar het creëren van rendement, het implementeren van goede werkprocessen en het borgen van wet- en regelgeving. Organisaties zijn bezig het datahuis op orde te krijgen.

Artificial Intelligence trending topic

Ondanks het feit dat nog steeds bijna de helft (46 procent) van organisaties beslissingen neemt zonder analytische onderbouwing, verwacht 78 procent van de ondervraagde marketeers dat nieuwe businessmodellen binnen drie jaar voornamelijk ontwikkeld worden op basis van data. 

In het eigen vakgebied voorspelt momenteel 23 procent van de marketeers klantgedrag op basis van data. Zij zien Artificial Intelligence, machine learning en predictive analysis wel als belangrijkste ontwikkelingen van de komende jaren. Ruim een vijfde van de marketeers verwacht zelfs dat machine learning binnen 3 jaar alle vormen van analytics zal vervangen.


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie