VVD stelt Kamervragen dankzij Stichting ZZP Nederland

VVD stelt Kamervragen dankzij Stichting ZZP Nederland

Redactie Baaz

ZZP Nederland voert protest tegen de Wet Wegvervoer goederen. De wet maakt het voor zzp'ers namelijk onmogelijk om zich te verhuren aan transportbedrijven.

De wet is ooit in het leven geroepen uit angst voor de toename van Poolse chauffeurs in Nederland, vertelt Johan Marrink van ZZP Nederland die wij belden voor een reactie op de actuele ontwikkelingen. De VVD heeft naar aanleiding van een nieuwsbrief van de stichting namelijk aangekondigd Kamervragen te gaan stellen over de omstreden wet. Maar wat houdt die wet nu precies is en wat is het probleem?

De wet

De wet stelt dat een vervoersbedrijf alleen vervoerders mag inhuren die bij hem in dienstbetrekking zijn. Hierdoor krijgen zzp'ers geen kans, vervoersbedrijven zullen immers hun transportvergunning  verliezen wanneer ze hen inhuren. Bovendien wordt de zelfstandigheid verloren door dienstbetrekking verplicht te stellen en men geen recht meer heeft op Zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling.

Eenzelfde probleem geldt overigens voor koeriers, ook in die bedrijfstak gelden er wetten die het de zpp'er lastig maken. Zo mag een zelfstandige koerier niet meer dan 500 kilo vervoeren - tenzij men in het bezit is van de peperdure Eurovergunning - terwijl een particulier met een rijbewijs BE, 3500 kilo mag laden.

Tijd voor actie

Volgens Marrink is de wet uitzonderlijk en onzinnig: 'Alleen in Nederland en België gelden deze regels, in de rest van Europa kunnen zelfstandigen gewoon hun werk doen.' ZZP Nederland voert dan ook lange tijd actie tegen de wetgeving, maar kreeg desondanks nauwelijks gehoor.

'We hebben overleg met vervoersorganisaties gepleegd, maar die wachten tot de wet herzien wordt. Er zijn brieven naar de minister gegaan, maar die bleven onbeantwoord. Het is nu tijd voor actie.' De stichting stuurde daarom persberichten uit en besteedde ruimte aan het probleem in de nieuwsbrief. Dat had effect: de VVD heeft aangegeven Kamervragen te gaan stellen over de zaak.

Of Marrink tevreden is met het resultaat van zijn protest? 'Nee, ik ben pas tevreden als de wet daadwerkelijk wordt aangepast.' Hij verwacht wel dat dat staat te gebeuren nu het onderwerp de Kamer bereikt. 'Het zal ook tijd worden. Die wet is onzinnig en het is tijd dat we die vervoerders lekker hun werk laten doen.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie