Visie: 'Webshops zijn niet professioneel'
Onlangs werd uit cijfers van Thuiswinkel.org duidelijk dat de omzet van internetwinkels in 2009 met 17 procent gegroeid is. Mooie cijfers zou je denken, maar toch is de groei kleiner dan voorgaande jaren. Kenners verwachten zelfs dat de groei in 2010 verder stagneert. Gruus Van Woerkom, directeur van hostingprovider Byte, heeft er zijn eigen mening over.
Visie
Gruus van Woerkom
Directeur Byte
'De professionaliteit van veel webshops laat te wensen over. Het gros van de onlinewinkels laat omzet liggen, door ondermaatse vormgeving, inrichting en functionaliteit. Veel webshops lopen het risico om door concurrenten met een uitgebreide website uit de markt te worden gedrukt.'
E-commerce
E-commerce groeit sneller dan de detailhandel als geheel, naar schatting ruim 20 procent in 2010 ten opzichte van vorig jaar. Hierdoor zien steeds meer bedrijven onbegrensde mogelijkheden om hun producten ook online te verkopen. Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Het is eenvoudig en goedkoop om via internet een winkel te beginnen.
'Bedrijven zetten dit veelal snel en zonder enige strategie op. Vaak wordt klakkeloos het hele assortiment op de site gezet. Hierdoor hebben veel webshops de uitstraling en inrichting van een online-Lidl. De website is plat, onoverzichtelijk en biedt weinig mogelijkheden voor klanten. De mogelijkheid op zogenoemde cross selling wordt onbenut gelaten', aldus Van Woerkom.
Door gebrek aan aandacht voor een professionele webshop gaat de consument volgens Van Woerkom liever naar een concurrent die er professioneel en vooral betrouwbaar uitziet. 'Bedrijven moeten bij de start van een webwinkel een strategie formuleren met oog voor de consument. Breng de doelgroep met eisen en wensen in kaart. Zorg ervoor dat regelmatig updates worden gedaan om de webshop veilig te houden en optimaal te laten presteren.'
Magento
Steeds meer ondernemers gebruiken het relatief nieuwe softwarepakket Magento bij het succesvol opzetten van onlineverkoopkanaal. Ook is het voor een webwinkel van groot belang het publiek gerust te stellen.
Van Woerkom: 'Zet daarom een keurmerk duidelijk zichtbaar op de site. Een telefoonnummer op elke pagina waarop de organisatie bereikbaar is, schept ook vertrouwen. Dit geldt ook voor heldere adres- en KvK-gegevens. Verlaag de drempel voor aankopen met de mogelijkheid om met iDeal te betalen. Zo heb je als bedrijf minder afhakers en meer omzet.'