Vijf marketingmissers van grote bedrijven waar beginners van kunnen leren

Vijf marketingmissers van grote bedrijven waar beginners van kunnen leren

Redactie Baaz

2012 is voorbij en net als in voorgaande jaren beging ook afgelopen jaar weer een flink aantal bedrijven een marketingblunder. Niet alleen kleine bedrijven maken zich schuldig aan dergelijke fouten, ook bedrijven van wereldformaat kunnen de plank aardig mis slaan. Lees hieronder de grootste marketingmissers van het afgelopen jaar. Zo moet het dus niet…

Niet alleen kleine bedrijven maken zich schuldig aan dergelijke fouten, ook bedrijven van wereldformaat kunnen de plank aardig mis slaan. Lees hieronder de grootste marketingmissers van het afgelopen jaar. Zo moet het dus niet…

1: Kledingmerk Gap ziet orkaan Sandy als verkoopkans

Het feit dat tijdens de orkaan Sandy, die dit najaar de Amerikaanse westkust teisterde, honderden mensen omkwamen en nog eens duizenden hun huis en bezittingen verloren, weerhield een aantal bedrijven er toch niet van een poging te wagen daar een marketingslaatje uit te slaan.

Kledingmerk Gap twitterde bijvoorbeeld het volgende harteloze bericht:

'All impacted by #Sandy, stay safe! We'll be doing lots of Gap.com shopping today. How about you?'

Les: Gebruik nooit een tragische gebeurtenis om een commerciële boodschap de wereld in te sturen. Als je toch zo’n gebeurtenis wilt vermelden, doe het dan op een respectvolle manier.

2: Supermarktketen blijft hangen in het verleden

In Engeland ging supermarktketen ASDA volledig de mist in met een ouderwetse en seksistische kerstreclamespot.
De spot laat een gestreste moeder zien die druk in de weer is met alle kerstvoorbereidingen. Als ze eindelijk tijd heeft om even te zitten vraagt haar man: ‘Wat eten we vanavond?’. Deze ouderwetse en clichématige reclamespot kreeg in slechts enkele dagen meer dan duizend klachten over seksisme.

Les: Vermijd het gebruik van verouderde en stereotiepe ideeën in je marketingstrategieën. Ze oogsten waarschijnlijk weinig bijval en kunnen zelfs een averechts effect hebben op het imago van een bedrijf.

3: De hashtagnachtmerrie van McDonalds

Hashtagcampagnes op Twitter kunnen een erg nuttig marketinginstrument zijn. Maar ze zijn soms ook een doos van Pandora, die als hij eenmaal geopend is met geen mogelijkheid meer dicht kan.
McDonalds ondervond dit op een pijnlijke manier toen het met de hashtagcampagne #McDstories twitteraars wilde aanmoedigen hun ervaringen met het restaurant te delen. Jammer genoeg gebruikten duizenden twitteraars de hashtag om hun frustraties te ventileren en hun slechte ervaringen bij McDonalds kenbaar te maken. Hoewel de fastfoodketen na twee dagen van vernedering de campagne stopzette, konden de twitteraars nog steeds de #McDStories-hashtag gebruiken om hun ontevredenheid met de wereld te delen.

Les: Wees voorzichting met het lanceren van een twittercampagne die gebaseerd is op hashtags. Zodra zo’n campagne op touw is gezet, kun je niet meer voorkomen dat de hashtag nog gebruikt wordt. Zorg ervoor dat er alleen in positieve zin over je bedrijf gepraat zal worden.

4: CEO Yahoo! liegt op zijn cv

Voor Scott Thompson, de voormalig CEO van Yahoo!, was 2012 een vreselijk jaar. Men ontdekte namelijk dat hij, anders dan hij op zijn cv had beweerd, nooit een bachelordiploma in de computerwetenschappen had behaald. Na twee weken van publieke vernedering nam hij ontslag.

Les: Wees altijd nauwkeurig en eerlijk op je cv. Het maakt niet uit hoe groot je onderneming is of hoe hoog je in aanzien staat, het is altijd mogelijk dat iemand je achtergrond natrekt. Met de moderne communicatiemiddelen is het tegenwoordig heel gemakkelijk om erachter te komen of iemand eerlijk is geweest. Je hoeft nu niet meer in it-banen te werken om digitaal snel achter iemands werkverleden te komen.

5: Heineken beschuldigd van sponsoren hondengevechten

In april ging er op het internet een foto rond van een afschuwelijk hondengevecht in Mongolië. Op de foto waren reusachtige reclamebanners van Heineken te zien, waardoor het leek alsof het bedrijf het evenement sponsorde. Het was een schokkende foto die ervoor zorgde dat gebruikers van sociale media Heineken via zijn Facebook- en Twitter-pagina’s aanvielen.
Heineken reageerde snel en daadkrachtig. De bierproducent onderzocht de beschuldigingen en ontdekte dat het merk volledig buiten zijn weten om werd gebruikt. Heineken verbood de verkoop van hun producten en elk gebruik van hun promotiemateriaal op de plaats waar het voorval zich had voorgedaan. Men startte tevens een onderzoek om zich ervan te verzekeren dat soortgelijke gebeurtenissen zich elders niet voordeden.

Les: Doe zoals Heineken. Als je ergens onterecht mee wordt geassociëerd, probeer dan om het incident volledig te verklaren en probeer het niet te negeren of het weg te stoppen. Wanneer iets opgemerkt en opgepikt wordt door de sociale media gaat het nooit zomaar weg, totdat je het aanpakt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie