Vijf dingen die ondernemers over het hoofd zien
Het runnen van een onderneming gaat veel verder dan alleen het creëren van een geweldig product of het bieden van een uitstekende service. Om succesvol te zijn, moeten ondernemers rekening houden met een aantal factoren die vaak over het hoofd worden gezien. Hier zijn vijf van deze cruciale elementen.
1. Klanten handelen niet rationeel
In de traditionele economische theorie worden klanten gezien als rationele wezens die beslissingen nemen op basis van een duidelijke kosten-batenanalyse. In werkelijkheid zijn klanten echter beïnvloed door een reeks van cognitieve biases die hun gedrag sturen.
Als voorbeeld het verschijnsel van 'verliesaversie' (loss aversion). Mensen zijn meer geneigd om actie te ondernemen om een verlies te voorkomen dan om een even groot voordeel te behalen. Ondernemers kunnen dit in hun voordeel gebruiken door producten of diensten aan te bieden die klanten helpen risico's te vermijden of problemen op te lossen.
Een ander voorbeeld is de 'bevestigingsbias' (confirmation bias), waarbij mensen de neiging hebben om informatie te zoeken die hun bestaande overtuigingen bevestigt. Ondernemingen kunnen dit benutten door klantrecensies en getuigenissen te delen die hun producten of diensten in een positief daglicht stellen.
2. Regelgeving en compliance
Regelgeving is een aspect dat vaak wordt vergeten door nieuwe ondernemers. Het niet voldoen aan de wet kan echter leiden tot zware boetes en zelfs tot de sluiting van de onderneming. Ondernemers moeten ervoor zorgen dat zij zich bewust zijn van en voldoen aan alle relevante lokale, nationale en internationale regels. Een aantal belangrijke regels zijn de Mededingingswet, de Wet Financieel Toezicht (WFT) en de Arbeidstijdenwet (ATW).
3. Digitale veiligheid
Een op de vijf ondernemers heeft jaarlijks te maken met een cyberincident. Met de toenemende digitalisering van bedrijven wordt digitale veiligheid steeds belangrijker. Cyberaanvallen kunnen enorme financiële schade veroorzaken en de reputatie van een bedrijf ernstig schaden. Of het einde van een bedrijf betekenen! Ondernemers moeten daarom investeren in goede cyberveiligheid, zoals sterke wachtwoorden, tweefactorauthenticatie, antivirussoftware en regelmatige beveiligingsupdates. Je bent als ondernemer immers zelf verantwoordelijk voor de digitale veiligheid van je onderneming.
4. Bedrijfscultuur
De cultuur binnen een organisatie heeft een directe invloed op het succes van het bedrijf. Een positieve en stimulerende cultuur kan werknemers motiveren en hun productiviteit verhogen. Je medewerkers zijn meer betrokken, het verzuim en het verloop is lager en je trekt nieuw talent aan. Ondernemers moeten niet alleen een duidelijke visie en waarden voor hun bedrijf vaststellen, maar ook actief werken aan het bevorderen van die organisatiecultuur, door bijvoorbeeld verkokering te voorkomen en zelf als leidinggevende het goede voorbeeld te geven. Zorg voor het ‘wij-gevoel’ en geef medewerkers het gevoel dat ze een zinvolle bijdrage leveren
5. Continu leren en verbeteren
In de snel veranderende wereld van vandaag is het essentieel voor ondernemers om voortdurend te leren en hun bedrijf te verbeteren. Dit kan betekenen dat zij op de hoogte blijven van de nieuwste technologieën en trends in hun sector, maar ook dat zij regelmatig feedback vragen aan hun klanten en medewerkers. Met je tijd meegaan is een must om te overleven. Risico’s nemen en kansen zien, blijven reflecteren en nieuwe doelen bepalen. Zo zorg je dat je blijft groeien, niet alleen op de korte termijn. Plan hiervoor bewust tijd in.