Verslag Het Fleetmanagement Event 2015: 'EV gaat echt over de lange termijn'
De automotive industrie staat op een belangrijk keerpunt. De overgang naar elektrisch vervoer lijkt nu echt door te gaan zetten en Het Fleetmanagement Event 2015 in het NBC Nieuwegein stond dan ook volop in het teken van innovatie en veranderingen.
Fleetmanagers van zowel corporates als mkb-bedrijven waren in grote getale aanwezig om zich voor te laten lichten over de nieuwste ontwikkelingen op automotive gebied en elektrisch vervoer. Tijdens de verschillende goedbezochte workshops en lezingen gaven experts uit het vakgebied hun visie op de toekomst, een visie die overigens lang niet altijd eenduidig is. Er moet dan ook nog heel wat gebeuren voor de mobiliteitsmarkt weer een beetje tot rust komt. Met veel nieuwe partijen op het gebied van elektrisch vervoer, maar veel onduidelijkheid over hoe deze markt zich zal ontwikkelen, blijft elektrisch rijden voor veel fleetmanagers toch nog een lastige investering om te verantwoorden.
Dat zal voorlopig ook nog wel even zo blijven volgens Patrick Langevoort, innovation & product manager bij Allego. ‘Laadinfrastructuur is niet spannend of sexy, het moet gewoon werken. Daar moet je echter wel vooraf in investeren en je ziet het niet direct terug. Maar doe je het niet, dan zul je zien dat de extra brandstofkosten langzaam toenemen. Die extra kosten die voorkom je. EV gaat echt over de lange termijn, je verdient zo’n investering niet binnen drie jaar terug.’ Allego levert met hun ChargingPlaza geen ‘slimme laadpalen’, maar eigenlijk juist andersom. De laadpalen zijn ‘dom’ en alle vernuftigheden zitten in de meterkast verwerkt. Op die manier kunnen meer auto’s op hetzelfde laadpunt worden opgeladen en is de infrastructuur ook vast voorbereid op de toekomst.
Leren van elkaar
Toch zijn er volgens Patrick nog flinke stappen te zetten op het gebied van elektrisch vervoer. ‘Het vereist dat we ons deels aan de techniek aanpassen, bijvoorbeeld op het gebied van bereik met je elektrische auto, dat houdt veel mensen nu nog tegen, tenzij er een stimulans vanuit de overheid tegenover staat. De Prius werd ook pas populair toen de bijtelling werd aangepast.’ Wat vooral belangrijk is, is dat partijen open zijn over hoe ze de ontwikkelingen aanpakken. ‘Je hoort nu alleen de succesverhalen, maar laten we juist leren van elkaar en niet dezelfde fouten maken.’
Een goed voorbeeld kan dan wonderen doen en met de uitreiking van de award voor Fleetmanager van het Jaar 2015 is zo’n voorbeeld makkelijk gevonden. Met veel enthousiasme werden de genomineerden op het hoofdpodium verwelkomd, maar uiteraard kon er maar eentje met de titel naar huis gaan. De gelukkige winnaar is Daan Bieleveld, global mobility manager bij DSM. Hij neemt het stokje over van André de Boer, die de prijs vorig jaar won. Daan werd door de vakjury geroemd om de manier waarop hij het nationale HR- en inkoopbeleid heeft geïntegreerd en als basis heeft gebruikt om dit ook internationaal uit te rollen.
‘Hierbij heeft hij een creatief totaalaanbod gecreëerd, waarbij zowel alle lease- als niet leaserijders worden bediend’, aldus de jury. Als voorbeeld noemen ze de vernieuwde privé-leaseregeling die Daan voor alle medewerkers zonder leaseauto lanceerde. De Mobility Innovation Award werd door het aanwezige publiek toegekend aan Eneco SlimLaden, na hun succesvolle pitch op het Start-up & Innovatieplein.
Veel verschillende oplossingen
Op de beursvloer waren de standhouders druk bezig met voorlichten van klanten over hun oplossingen. Deze waren lang niet allemaal gericht op elektrisch vervoer, maar juist op het drukken van de kosten en zuiniger rijden. ECODrive wordt bijvoorbeeld gebruikt om ‘het nieuwe rijden’ als het ware af te dwingen. Het systeem staat in directe verbinding met het elektronische gaspedaal in het voertuig om ‘de pieken uit de zware rechtervoet te halen’, aldus Joop Hover van ECODrive. ‘Veel bedrijven geven hun medewerkers een cursus voor het Nieuwe Rijden, maar merken dat deze kennis na een paar weken eigenlijk niet meer wordt toegepast, waardoor alle besparingen weer verloren gaan.’
Door de maximumsnelheid, acceleratie en het toerental per versnelling aan te kunnen passen, worden jouw berijders gedwongen rustiger en vriendelijker te rijden. ‘Dat is even wennen’, vertelt Joop lachend, ‘maar we merken dat het snel wordt opgepikt. Ook voor elektrische wagens is het een uitkomst. Door gebruik te maken van ECODrive kunnen we de effectieve actieradius van elektrische wagens vergroten, omdat er minder elektriciteit wordt verspild door bestuurders met een zware rechtervoet.’
Voor de ondernemer
Toch zien veel ondernemers leasen en fleetmanagement vooral als extra werk. ‘Veel ondernemers willen af van de rompslomp omtrent wagenparkbeheer, je moet er eigenlijk iemand voor aanstellen. Het is niet de core business van hun bedrijf’, vertelt Jaap van Daalen, algemeen directeur van ROI Groep. ‘Daarom zien wij onszelf ook als echt onafhankelijk en professioneel verlengstuk van de klant zelf. We kunnen klanten adviseren, ontzorgen en ze meer grip op de kosten bieden.’ Door middel van analyses, controles en adviezen moeten ondernemers meer vat krijgen op hun wagenpark, zonder dat ze zich moeten verdiepen in zaken als leaseconstructies en de aanschaf en reparatie van nieuwe wagens.
En de fleetmanager
XPOfleet wil juist de fleetmanager zelf werk uit handen nemen. ‘We zorgen dat hij of zij beter inzicht krijgt in de kosten en efficiënter kan werken doordat we alle leveranciersdata direct in het systeem kunnen importeren. Zo heeft de fleetmanager meteen een overzicht van alle kosten en baten’, vertelt ceo van XPOfleet Gert Vandermissen. Naast de automatisering van de achterliggende processen die veel fleetmanagers nog handmatig moeten doorlopen, wil het bedrijf ook de medewerkers meer betrekken bij kostenbesparingen met XPOmobile, een app waarmee jouw bestuurders onderling gegevens kunnen vergelijken. ‘Zo worden ze aangespoord om de best mogelijke resultaten te behalen, iedereen wil stiekem toch bovenaan de ranglijsten staan.’ Met de app hebben bestuurders en fleetmanagers alles onder de knop zitten: boetes, onderhoud en kilometerstanden, alle gegevens worden bijgehouden en zijn direct inzichtelijk.
Ook Dragintra Fleet Services demonstreerde hun uitgebreide fleetmanagementoplossing Fleet Pack, eveneens met een nieuwe mobiele app. Bart de Hoog, general manager Benelux bij Dragintra legde vol enthousiasme uit hoe ingewikkelde processtructuren met enkele drukken op de knop volautomatisch worden uitgevoerd. Het bestellen van nieuwe toevoegingen aan je wagenpark, doorberekenen van boetes en facturatie, je hebt er als fleetmanager bijna geen omkijken meer naar. Met de app Mobicells kan nauwgezet worden bijgehouden hoeveel kilometers er worden afgelegd en met welk vervoer. ‘Zo kun je sturing geven aan de doelgroep en dat zie je snel terug in de autokosten. Er wordt nog te veel op een holistische manier gewerkt in deze branche, dat moet veranderen. Het is tijd om onze beslissingen te baseren op objectieve cijfers.’