Verrassings-AI: Werknemers profiteren meer van AI dan ze beseffen

Verrassings-AI: Werknemers profiteren meer van AI dan ze beseffen

Redactie Baaz

Volgens wereldwijd onderzoek van Freshworks gebruiken en profiteren werknemers meer van AI op de werkplek dan ze zich realiseren. Bijna de helft (40%) van de ondervraagde werknemers denkt dat ze AI op het werk gebruiken, maar weet niet in welke mate en hoe. Ondanks een gebrek aan volledig bewustzijn van de rol van AI in hun werk, geven werknemers aan indrukwekkende productiviteitswinsten te behalen door het gebruik van AI op het werk. 53% van de ondervraagde Nederlandse werknemers schat dat het gebruik van AI hen helpt hun bestaande werklast met 1 tot 4 uur te verminderen in een typische werkweek, waarbij AI-technologie voornamelijk wordt gebruikt voor het schrijven van content (46%).  

Balans tussen vertrouwen en kansen 

Zakelijke leiders in Nederland plukken de vruchten van AI. Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten (52%) zegt dagelijks of een paar keer per week AI-tools te gebruiken en 53% van de Nederlandse respondenten beweert dat AI hen tot 4 uur per week bespaart. Bijna een vijfde (17%) beweert zelfs dat het gebruik van AI hen tussen de 5 en 8 uur per week bespaart. Nederlandse werknemers gebruiken AI voor het schrijven van content (46%), vertalingen (44%), data-analyse (41%) en onderzoek en brainstormen (41%). Bijna de helft van de Nederlandse respondenten (49%) beweert dat tools met AI hun werk makkelijker maken, 37% zegt dat de kwaliteit beter is en 34% gelooft dat de tools hen in staat stellen om meer werk gedaan te krijgen. 

Hoewel Nederlanders positief zijn over de voordelen van AI, bleek uit het onderzoek van Freshworks dat er een gebrek aan bewustzijn is als het gaat om de rol van AI in het werk. Vier op de 10 ondervraagde werknemers gaan ervan uit dat ze AI gebruiken op het werk, maar geven aan dat ze niet weten in welke mate en hoe. AI is bijvoorbeeld vaak ingebed in software om e-mails automatisch aan te vullen, vergadertijden voor te stellen of notities van vergaderingen te maken. Dit gevoel werd bevestigd door 47% van de IT-respondenten, die het ermee eens waren dat werknemers software gebruiken waarin AI is geïntegreerd, maar zich dit niet realiseren. Deze bevindingen suggereren een kans voor bedrijfsleiders om meer te investeren in AI-training, evenals een oproep voor meer transparantie om vertrouwen op te bouwen. 

“Gebrek aan transparantie in AI-software kan leiden tot een verminderd vertrouwen van gebruikers en zorgen over de integriteit van het systeem. Transparantie in AI-software dient niet alleen om de zorgen van eindgebruikers weg te nemen, maar stelt organisaties ook in staat om hun eigen processen beter te evalueren om de AI-prestaties te verfijnen en mogelijke vooroordelen of fouten te elimineren. Het opbouwen van vertrouwen in AI-software is belangrijk, omdat het gebruikers in staat stelt de betrouwbaarheid, eerlijkheid en veiligheid ervan te beoordelen om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over hun interacties met AI-systemen. Zonder transparantie is het een uitdaging om potentiële vooroordelen aan te pakken en ethisch verantwoord gebruik te waarborgen”, zegt Gabriel Frasconi, VP & General Manager South Europe & DACH bij Freshworks.

“Als gebruikers begrijpen hoe een AI werkt, kunnen ze beter anticiperen op de acties van de AI en hebben ze meer controle over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Dit is met name belangrijk in contexten waarin AI-technologieën het leven van individuen serieus kunnen beïnvloeden, zoals bij beslissingen over het aannemen van personeel, het goedkeuren van leningen of medische diagnoses.” 

Spannende nieuwe technologie, maar nog niet alle afdelingen profiteren ervan

Ondanks hun gebrek aan bewustzijn over hoe of waar AI opduikt in hun werk, geven werknemers toch aan vertrouwen te hebben in hun vermogen om de nieuwe technologie te gebruiken. In het onderzoek geven IT-medewerkers aan het meeste vertrouwen te hebben in het gebruik van AI, waarbij 75% aangeeft over kennis of een expert te beschikken, gevolgd door marketing (65%) en finance (52%). 

Nederlandse respondenten blijken zelfs het meeste vertrouwen te hebben in het gebruik van AI - meer dan enig ander land in het wereldwijde onderzoek. In Nederland beschouwt 45% van de ondervraagde bedrijfsleiders zichzelf als goed geïnformeerd over AI. Daarnaast beweert nog eens 11% zelfs expert te zijn op het gebied van AI, hoger dan het sentiment in buurlanden als Frankrijk (6% beweert expert te zijn) en Duitsland (5%). 

Nederlandse respondenten zijn geïntrigeerd en bereid om te leren over het integreren van AI in hun dagelijkse bedrijfsactiviteiten. 32% vindt het gebruik van nieuwe en opkomende technologie zoals AI spannend. 

Maar het onderzoek laat ook zien dat niet elk bedrijf en elke branche op hetzelfde niveau zit. Bovendien lijkt AI het meest te worden toegepast op afdelingen zoals IT en onderzoek en ontwikkeling, terwijl het onderbenut blijft op gebieden zoals klantenservice, waar slechts 6% van de afdeling gebruik maakt van de mogelijkheden. 

“Er is een aanzienlijk potentieel voor verbetering en vooral onderwijs in Nederland, met name in bedrijfssectoren die niet volledig profiteren van AI-tools. Dit zal cruciaal zijn voor Nederlandse bedrijven om niet achterop te raken in het AI-landschap”, besluit Frasconi. 

Ga naar freshworks.com om het volledige rapport te downloaden en meer te weten te komen over AI op de werkplek. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie