Van startup naar scale-up: WePayPeople
WePayPeople faciliteert in de toenemende vraag van werknemers en werkgevers om de arbeidsrelatie te individualiseren en te flexibiliseren. Dit doet men door ondernemers de belangrijkste bijzaken in de arbeidsrelatie uit handen te nemen: het administreren en betalen van medewerkers met vaste of flexibele contracten, via backoffice services of payrolling.
Daarmee is de onderneming sinds de oprichting zeer hard gegroeid en een klinkend succes. Was dat direct al het geval? We vragen het Julius Kousbroek, managing director van de scale-up. 'Het ging van meet af aan – WePayPeople startte in 2008 – gesmeerd. Gertjan (Van Dam, medeoprichter en eveneens managing director, red.) en ik zijn er redelijk neutraal ingestapt met een geringe investering van 15.000 euro per persoon. Gertjan komt uit de wereld van salarisadministratie en ik had een chauffeursbedrijf', vertelt Julius. 'Ik had een twintigtal studenten voor mij werken die waren ondergebracht bij een payrollingbedrijf. Daardoor wist ik dat het een interessante business kon zijn. Dat bleek ook het geval.'
110.000 faxen
Julius noemt het eerste jaar 'mellow' met een prima omzet van 260.000 euro. 'Halverwege jaar twee trokken we een verkoper aan en daarna is de bom in de positieve zin van het woord gebarsten. Zeker vlak voor het moment dat de nieuwe telecomwet 1 oktober 2009 van kracht werd. Vanaf dat moment mocht je niet meer spammen. In de weken ervoor hebben we er een enorme faxmailing uitgegooid naar potentiele klanten. Het ging om 110.000 faxen. Die actie heeft ons een gigantische zet in de rug gegeven.' De circa 500 zakelijke klanten die momenteel werken met WePayPeople zijn te vinden in alle hoeken van het land. 'Het bestand is zeer divers. Van de kroeg om de hoek tot aan de bakker, maar eveneens grote bedrijven. Dat vind ik ontzettend fijn. Iedereen zegt altijd 'focus, focus, focus'. Nee, wij zeggen dat dat niet uit moet maken. Iedereen is welkom. Dat maakt ons flexibel en minder brancheafhankelijk. Wanneer je bijvoorbeeld alleen met horeca werkt, heb je er als payrollingbedrijf ook ontzettend veel last van wanneer de horecasector in een dal zit', verklaart Julius. 'En verder mag je van ons volledige transparantie verwachten. Wij waren één van de eersten die de tarieven duidelijk naar buiten brachten zonder allerlei gedoe. Ook dat heeft erg geholpen. Verder is het ook belangrijk dat we altijd ontzettend goed hebben geïnvesteerd in IT om de klant perfect te kunnen bedienen.'
Omzet, omzet, omzet
De ambitie van WePayPeople is nog lang niet getemperd. Het tegendeel is waar. 'We willen zeker groeien. De markt is zo breed. Ik word er hongerig van. De veranderende regels van de overheid maken het des te interessanter om er harder voor te gaan lopen. Naar het buitenland? Nee. Dat is best jammer, maar payrolling is een typische Nederlandse dienstverlening', aldus Julius. 'De wetgeving over de grens is totaal anders. Wat we wel doen is het bedienen van hoge kennisnetwerkers en expats. We zijn goed te vinden in het buitenland.' Heeft Julius advies voor startende ondernemers die dit lezen? 'Omzet, omzet, omzet!', zegt de managing director resoluut. 'Dat klinkt eenvoudig, maar je zou de mensen de kost moeten geven die omzet niet primair op het lijstje hebben staan! Zorg dat mensen voor je product betalen - het is niet gratis. Wil je serieus worden genomen, dan moet de klant geld neerleggen voor jouw product of dienst', zegt Julius. 'Stel jezelf twee vragen. Je hebt 100.000 euro, wat ga je daarmee doen? Ten tweede: welke tien klanten wil je absoluut in je bestand? Richt je daar als startende ondernemer op!'
Jong Management
Julius is ook voorzitter van Jong Management, gelieerd aan VNO-NCW. Ook vanuit die rol is hij betrokken bij scaleups.