Van leren tot werken: het verkleinen van de digitale vaardigheidskloof
In dit artikel bespreekt Rajesh Ganesan, president van ManageEngine, de digitale vaardigheidskloof in Nederland. Hoe technologie de werkplek heeft veranderd en hoe onderwijs en werkgevers moeten samenwerken om de digitale vaardigheden in ons land te bevorderen.
Bijna elk bedrijf wordt tegenwoordig aangedreven door technologie. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI, samen met steeds geraffineerdere cyberdreigingen, hebben duidelijk gemaakt hoe de huidige maatschappij vraagt om een personeelsbestand dat digitaal geschoold is. Toch had Nederland in 2023 een tekort van 124.000 digitaal vaardige professionals. Uit onderzoek van AND Digital blijkt dat het niet investeren in de digitale vaardigheden de Nederlandse economie tot wel 10,2 miljard euro kan kosten.
Nederland doet het over het algemeen goed qua digitale vaardigheden. 83 procent van mensen tussen de 16 en 75 jaar hebben digitale basisvaardigheden, waarmee Nederland koploper is in de EU. Er is echter een toenemende behoefte aan digitale expertise in de samenleving en op het werk, en de basisvaardigheden zijn verre van toereikend. 60 procent van de kenniswerkers ervaart een digitale vaardigheidskloof en bijna een vijfde (18%) van de Nederlanders heeft het weerhouden om op een baan te solliciteren.
De digitale vaardigheidskloof verkleinen is een uitdaging voor zowel de overheid, de particuliere sector en het onderwijs. Een samenwerking is noodzakelijk.
Onderwijsmateriaal ontwikkelen
Wiskunde, taal en lichamelijke opvoeding worden allemaal beschouwd als integraal onderdeel van het curriculum van een school. IT- en technologiecursussen moeten op dezelfde manier worden bekeken. Volgens Dell gelooft Gen Z dat de toegang en de kwaliteit van technologisch onderwijs geprioriteerd moet worden en vinden ze dit essentieel voor het kiezen van een carrière.
De leerplannen mee laten ontwikkelen met de technologische veranderingen zal een basis leggen voor de technologische vaardigheden die zo hard nodig zijn. Met de opkomst van technologieën zoals AI, kunnen scholen tools als ChatGPT opnemen in het lesmateriaal door de kinderen bijvoorbeeld de basisconcepten van kunstmatige intelligentie bij te brengen.
Daarnaast is het belangrijk om ons te richten op het imago van bepaalde digitale vaardigheden. Oudere kinderen denken misschien dat coderen en datavaardigheden te moeilijk, ontoegankelijk of zelfs saai zijn. Het ontwikkelen van creatieve en probleemoplossende leerinitiatieven kan dit verbeteren en het leren ervan zelfs leuk maken.
Leren en werken
Met 36 procent van de Gen Z-ers die van plan zijn om regelmatig nieuwe digitale vaardigheden te verwerven om hun baan te behouden, ziet de toekomst er rooskleurig uit. Met een tekort aan afgestudeerden in technologie en techniek moeten werkgevers creatief nadenken over hoe alternatieve kwalificaties en verschillende instaproutes, zoals werk-leercontracten en training-on-the-job, kunnen leiden tot een succesvolle loopbaan binnen de technologiesector.
Leer-werkovereenkomsten kunnen uitkomst bieden om leren meer contextueel en effectief te maken. Ze bieden werkgevers de kans om in contact te komen met getalenteerde mensen die hun carrière beginnen of hervatten. Bovendien kunnen deze programma's worden gestructureerd om aan specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen en om de kritieke vaardigheidskloof binnen een organisatie op te vullen.
Met de sterk ontwikkelende technologiesector is het daarnaast belangrijk om te richten op voortdurende bijscholing gedurende de hele levenscyclus van de baan. Dit zorgt ervoor dat werknemers op de hoogte blijven van veranderende technologieën en specifieke vaardigheden.
De juiste hulpmiddelen
Om onderwijsinitiatieven te laten slagen, moeten alle belangrijke stakeholders, waaronder de studenten, werkgevers, werknemers en leraren, toegang hebben tot de juiste technologieën in hun leer- en werkomgeving. IT-teams, met name de IT-servicemanagement- en servicedeskteams, moeten fungeren als de katalysators van deze digitale adoptie.
Hoewel technologieën zoals mobiele apparaten en cloud computing al een integraal onderdeel zijn geworden van ons ecosysteem, is het aan de IT-teams om te zorgen voor een naadloos, veilig en optimaal gebruik van deze technologieën. IT-servicedeskteams moeten bereid zijn om samen te werken met de gebruikers door hun technologievereisten te leveren om een effectieve leeromgeving te creëren. Dit kan worden bereikt door het bouwen van een effectieve IT self-service portal die alle belangrijke belanghebbenden rolgebaseerde toegang biedt tot digitale diensten en applicaties.
De toekomst van technologie in het onderwijs
Van het promoten van leercontracten tot het buiten de gebaande paden denken bij het aannemen van personeel, er zijn verschillende acties die werkgevers vandaag kunnen ondernemen om dit probleem aan te pakken. De antwoorden om de kloof te dichten zijn echter complex en vereisen dat de onderwijssector en werkgevers een rol spelen in het ontwikkelingsproces.