Van fysieke winkel transformeren naar Facebook-winkel

Van fysieke winkel transformeren naar Facebook-winkel

Redactie Baaz

Sociale media, en met name Facebook, zijn in toenemende mate de bron voor nieuws en andere actuele informatie die wij als gebruiker van het platform zelf belangrijk vinden.

Per dag wordt er gemiddeld meer tijd doorgebracht op Facebook dan op alle Googlesites bij elkaar. Bij vele bedrijven is dit dan ook niet onopgemerkt gebleven. Zo wordt er via Facebook customer care verleend, productlanceringen aangekondigd en is Facebook een graag gezien verkoopkanaal. Hoe kun jij als bedrijf inspelen op deze trend, zodat ook jouw winkel optimaal gebruik maakt van Facebook?

Social shopping

Social shopping wordt gedefi nieerd als een combinatie van social media, webwinkels en virale marketing. Consumenten kunnen hun wishlists of aankopen transparant maken door ‘hun’ producten te delen via social mediakanalen. Zij kunnen ook reviews, beoordelingen of ratings aan producten die zij gekocht hebben via deze webwinkel geven. Eigenlijk typeert social shopping alle activiteiten rondom online winkelen waarbij meerdere consumenten aanwezig zijn. De interactie wordt gestimuleerd tussen consumenten en niet tussen de webwinkel en de consument. Daarnaast behoort het daadwerkelijk aanschaff en van producten uiteraard ook tot social shoppen.

Bricks & Clicks én social shopping Inmiddels is social shoppen razend populair. Social shoppen behoort dan ook tot één van de trends in 2016. Door het veelvuldige gebruik van social media en smartphones, beleven consumenten hun aankoopervaring overal. Dit kan thuis zijn op de bank terwijl ze een serie kijken, onderweg naar het werk, maar ook nog steeds op zaterdagmiddag in de winkel. Het komt er dus op neer dat de consument hier een geschikt moment voor kiest en de plaats of platform. ‘De truc’ is dus om als ondernemer of marketeer zowel online als offline zichtbaar te zijn en je (potentiële) klanten te begeleiden in zijn/haar aankoopervaring. In marketingland wordt dit ook wel het fenomeen bricks (fysieke winkel) & clicks (online winkel) genoemd; een bedrijfsstrategie waar er gekozen wordt voor een ‘stenen vestiging’ en online kanalen worden ingezet. Zo kun je via vele wegen je klanten bedienen. Echter wordt in deze aanpak vaak het stukje ‘social media’ vergeten of ‘er zomaar bij gedaan’. Het is dus zeer belangrijk dat je social media kanalen opneemt in je verkoopstrategie. Om de koppeling te maken tussen bricks & clicks én social shopping, geven we je 3 tips:

Kies je social media platformen zorgvuldig uit

Wie is je doelgroep (online en offl ine) en op welke social mediaplatformen zijn zij het meest actief? Over het algemeen is Facebook het meest complete platform; ongeveer 9,6 miljoen gebruikers. Bovendien biedt Facebook vele mogelijkheden om door bedrijven gebruik te maken. Zo zijn er vele advertentiemogelijkheden, zijn statistieken en behaalde resultaten te meten en zijn er vele koppelingen mogelijk tussen Facebook en jouw website om bijvoorbeeld websitebezoekers op te slaan en te retargeten via Facebook. Snapchat is daarentegen nog niet voorbereid op het zakelijk gebruik van het platform en er zijn vrijwel alleen jongeren actief.

Creëer bereik via social media

Facebook is helaas geen gratis platform (meer) voor bedrijven. Tegenwoordig draait het niet alleen maar om het aantal volgers of likes die je hebt verzameld, maar is het belangrijk dat je gezien wordt, ofwel je bereik. Echter wordt je bereik beïnvloed door algoritmes. Een manier om je berichten onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep, is om ervoor te betalen.

Maak kenbaar dat je als bedrijf ‘social minded’ bent

Maak het voor fysieke winkelbezoekers eenvoudig om je te vinden op social media door dit kenbaar te maken in de winkels. Denk bijvoorbeeld aan een vermelding op een kassabon of draagtassen, banners in je winkel of via het personeel. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook social mediacampagnes promoten in de fysieke winkel. Voor online winkelend publiek kun je kenbaar maken dat jij actief bent op social media door op een prominente plek te linken naar jouw social mediakanalen. Dit kan voor-, tijdens- en na de aankoop zijn. Ook zijn er vele mogelijkheden om met social plug-ins voor je website te werken, zodat je websitebezoekers artikelen eenvoudig kunnen delen met hun vrienden. Maar denk ook bijvoorbeeld aan een inlog die vereenvoudigd wordt door dit via Facebook te laten verlopen (Facebook Connect)

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie