Van de zomer naar Boxing Day: zo blijven retailers weerbaar én succesvol tijdens piekmomenten
Te midden van de zomer zijn veel retailers al druk bezig met de voorbereiding op het naderende hoogseizoen. Voor je het weet, zijn de eerste koopjesjagers op zoek naar de beste Black Friday-deals. Kort daarna duiken de Sinterklaas-aanbiedingen op in de etalages, gevolgd door een golf van kerstaankopen een week later. Bovendien winnen ook Cyber Monday (2 december) en Boxing Day (27 december) steeds meer aan populariteit in Nederland.
Het zijn dé momenten waarop consumenten het internet afstruinen op zoek naar de beste deals, van dagelijkse benodigdheden tot feestelijke geschenken en de nieuwste trends. Hoewel deze piekmomenten traditioneel gezien enorm winstgevend zijn voor retailers, krijgen retailers de afgelopen jaren steeds vaker te maken gehad met verstoringen in de supply chain.
Dit zorgt ervoor dat leveranciers niet op tijd kunnen leveren, waardoor de consument hun bestelling te laat of zelfs niet ontvangen. Om het risico op deze problemen in de toekomst te minimaliseren, is visibility over de volledige supply chain cruciaal, van het begin tot de laatste kilometers. Het seizoen begint dus langzaam weer op gang te komen. Renaud Houri, Executive Vice President bij project44 belicht wat retailers kunnen leren van de piekmomenten in het verleden, en welke overwegingen ze in gedachten moeten houden voor de aankomende piekmomenten.
Meer visibility leidt tot betere beslissingen
Een verbeterde visibility in de supply chain resulteert in doeltreffendere besluitvorming. Helaas wordt supply chain visibility vaak beperkt door versnipperde transportdata. Bedrijven hebben hun transportinformatie soms verspreid over diverse platforms, waardoor retailers geen volledig overzicht hebben van de leveringsstatus en niet weten of ze voldoende flexibiliteit hebben voor eventuele aanpassingen. Door gebruik te maken van een uniform, datagedreven platform voor supply chain visibility krijgen retailers nauwkeurig inzicht in de locatie van hun voorraad op elk moment. Bovendien stelt real-time transport visibility en voorspellende inzichten retailers in staat om tijdig in te spelen op mogelijke vertragingen.
Het beperken van leveringsproblemen
In de hectische laatste fase van het jaar zijn vertragingen helaas eerder regel dan uitzondering. Gelukkig zijn voorspellende inzichten het krachtigste middel om deze vertragingen tot een minimum te beperken. Een goed voorbeeld hiervan is intelligente trackingdata die problemen detecteert nog voordat ze de kans krijgen zich voor te doen. Machine Learning (ML) helpt bij het identificeren van risico's op vertraging, en ook veranderingen in de vraag naar personeel kunnen worden voorspeld. Als er bijvoorbeeld problemen worden verwacht met een groot aantal bestellingen, kunnen meer klantenservicemedewerkers worden ingezet om passende ondersteuning te bieden.
Maar om snel te herstellen van verstoringen in de supply chain is meer nodig dan alleen voorspellen. Het draait allemaal om samenwerking. Het voorspellen van een potentieel probleem is slechts de eerste stap; de reactie erop moet door verschillende teams worden gecoördineerd. Met één uniform platform hebben alle betrokken teams direct toegang tot dezelfde gegevens en tools, waardoor het workflowbeheer en de samenwerking worden geoptimaliseerd. Het resultaat? Een veerkrachtige supply chain die elke uitdaging met vertrouwen aangaat.
Betere klanttevredenheid
Verbeterde zichtbaarheid heeft niet alleen impact op een soepelere bedrijfsvoering, maar draagt ook bij aan een effectievere klantcommunicatie. Door continue real-time updates aan te bieden, zijn klanten altijd op de hoogte van de locatie van hun bestelling en het verwachte bezorgmoment.
Omdat supply chain visibility automatisering, AI, ML en gestroomlijnde workflows ondersteunt, stimuleert het ook verdere innovatie van de retailer. Retailers bieden hun klanten niet alleen betere leveringsresultaten, maar besparen zelf ook tijd en geld door nieuwe operationele efficiëntie. De concurrentiestrijd is in drukke periodes het grootst; met tijdige leveringen en goede klantcommunicatie wordt hier de doorslag gemaakt.