Utrechtse startup gaat strijd aan met versleten tandenborstels
Crowdfunding gestart voor opzetborstel-service
Uit onderzoek van TNO blijkt dat bijna de helft van alle Nederlanders te lang met dezelfde tandenborstel poetst. Een nadeel is dat een versleten borstel minder plak verwijdert en ook nog eens miljoenen bacteriën bevat. "Men denkt dan het gebit goed te reinigen, maar tandenborstels blijken vaak veel smeriger dan mensen denken," concludeert TNO. Nathan Picauly, tandarts en mede-oprichter van Dokter Dent, heeft daar iets op gevonden: “Met onze opzetborstel-service ontvangen klanten altijd een kwalitatief goede opzetborstel op het juiste moment en voor een scherpe prijs.” Na een paar testjaren is de onderneming klaar voor de volgende stap en is een crowdfunding gestart.
Gaatjes zijn een gedragsziekte
Als tandarts ziet Nathan Picauly dagelijks mensen met gaatjes en andere mondklachten voorbijkomen. “Hoewel slechte voeding een oorzaak van gaatjes kan zijn, zie ik dat er ook een gebrek aan kennis is en dat mensen het moeilijk vinden om goed te poetsen, aldus Picauly. Uit een enquête die Dokter Dent deed onder 1000 respondenten bleek dat 35% niet wist dat het advies is om de borstel elke 10 weken te vervangen. Daarnaast gaf maar liefst 50% geeft aan dit regelmatig te vergeten. “Dit moet toch veel makkelijker kunnen” dacht Picauly en samen met goede vriend en marketeer Koen van den Ancker bedacht hij een plan.
Meer gemak en grote besparing mogelijk
De oplossing is eigenlijk even simpel als doeltreffend. Bij Dokter Dent kun je een abonnement afsluiten op verschillende typen opzetborstels zodat iemand - of een heel gezin - elke 10 weken de juiste opzetborstel ontvangt. Op deze manier willen Picauly en Van den Ancker de strijd tegen gaatjes en andere mondklachten aangaan. Voor klanten die dat willen recyclet Dokter Dent ook de gebruikte borstels. Voor €1,50 extra per bestelling kunnen de gebruikte borstels retour gestuurd worden naar Dokter Dent die ervoor zorgt dat hier weer nieuwe producten van gemaakt worden. Van den Ancker: “Naast dat het vooral erg makkelijk is, kan het voordeel flink oplopen. Een vulling moet na een aantal jaar soms vervangen worden, wellicht moet er zelf een dure kroon op of nog erger; er is een wortelkanaalbehandeling nodig. Daarom loont het om gaatjes zoveel mogelijk te voorkomen.”
Doorgroeien door middel van een Crowdfunding
De afgelopen jaren heeft de onderneming een hoop geleerd en gezien dat de service potentie heeft. Dit jaar hebben de initiatiefnemers daarom het team uitgebreid naar 5 personen en geïnvesteerd in een nieuwe website. Dokter Dent heeft als missie om ‘goed poetsen’ voor iedereen veel makkelijker, voordeliger en leuker te maken. Om dit te realiseren moet de service bij een groter publiek bekend worden en wil zij ook een eigen opzetborstel-lijn op de markt brengen. Daarom is Dokter Dent een crowdfunding gestart. “Inmiddels is al 65% van het benodigde bedrag opgehaald maar om door te groeien is er nog een ‘gaatje’ dat gevuld moet worden”. Geïnteresseerden kunnen investeren via: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/dokterdent