Uit de kast komen goed voor de prestatie van bedrijven
Bedrijven waar homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders (lgbt's) uit de kast durven te komen, presteren financieel beter, zo blijkt uit een Britse peiling naar de positie van niet-heteroseksuelen bij bedrijven.
In het onderzoek, waarin tweehonderd hogere managers uit Groot-Britannië werden ondervraagd, wordt een verband gelegd tussen een gebrek aan diversiteit op het hogere managementniveau en een verlies aan winstgevendheid bij ondernemingen.
Productiviteit
85 procent van de managers denkt dat lgbt-professionals die nog in de kast zitten hun energie verspillen door zich voor te doen als iemand die ze niet zijn. 61 procent van deze groep is bang dat deze medewerkers in de kast minder betrokken zijn bij de organisatie. 'Uiteindelijk gaat het om productiviteit', legt hoofdonderzoeker Suki Sandhu tegenover The Guardian uit. 'Als je een omgeving creëert waarin iedereen erbij hoort, houd je talent vast, moedig je innovatie aan en geef je werknemers de ruimte om helemaal zichzelf te zijn op het werk.'
Minder traumatisch dan verwacht
De ervaring van de respondenten, waarvan 99 procent uit de kast is op het werk, suggereert ook dat open zijn over je seksualiteit op je werk vaak een minder traumatische ervaring is dan verwacht. Een derde van deze groep denkt dan ook dat er behoefte is aan meer openlijke lgbt-rolmodellen in leidinggevende functies.