TravelBird: ‘Dat we zo hard zouden groeien hadden ook wij niet voorzien'
‘Hoe romantisch ondernemen ook lijkt, het is gewoon buffelen’

TravelBird: ‘Dat we zo hard zouden groeien hadden ook wij niet voorzien'

Redactie Baaz
Iedere editie stellen we drie veelbelovende startups aan je voor. Vandaag zijn de jongens achter TravelBird aan het woord die een dealwebsite bouwden waar je eenvoudig en overzichtelijk een vakantie kunt boeken.

Op zoek naar een reisorganisatie waarmee je de vakantie van je leven maakt, dan raak je al snel verzeild in een doolhof van aanbiedingen en mooie beloftes. Dennis Klompalberts (34) en Symen Jansma (40) zagen net als veel anderen door de bomen het bos niet meer en besloten dat het tijd was om een dealwebsite te bouwen waar je eenvoudig en overzichtelijk een vakantie kunt boeken. Het resultaat is TravelBird dat nu, nog geen vier jaar na oprichting, een omzet van zeventig miljoen weet te halen en werk biedt aan 180 medewerkers. 

De ambities van deze startup zijn groot: zo hard mogelijk groeien met eigen geld. ‘Onze filosofie was: “Als je denkt dat je alles onder controle hebt, dan ga je niet hard genoeg”’, vertelt medeoprichter en eigenaar Dennis. ‘We namen steeds meer mensen aan om nieuwe plannen te realiseren en maken al winst sinds 2012. We willen zo snel mogelijk opschalen en daarmee zo groot mogelijk worden, in de overtuiging dat dit de beste manier is om winst te maken.’ De belangrijkste usp van TravelBird is het uit de wegruimen van keuzestress. ‘Daarnaast vinden wij het erg belangrijk om een smaakvolle website te hebben waar mensen eenvoudig een keuze kunnen maken. Ook geloven wij nog altijd in persoonlijk contact met onze klantenservice’, zegt Dennis.

Zelf door schade en schande wijs geworden – ‘onze grootste valkuil was denken dat we ervaring moesten halen bij grote concullega's, terwijl daar niet altijd de beste ervaringen liggen’- hebben Dennis en Symen heel wat tips voor andere startende ondernemers. ‘Het beste advies wat we kunnen geven is vooral heel hard je best doen. Hoe romantisch ondernemen ook lijkt, het is gewoon buffelen’, zegt Dennis. Zelf haalde ze het beste advies van internet: ‘Er zijn talrijke blogs die interessant zijn dus zorg ervoor dat je bent aangehaakt bij de belangrijkste online media.’

Dat hun bedrijf in zo’n korte tijd zo’n succes zou worden hadden ook Dennis en Symen niet verwacht, toen ze in 2010 op hun zolderkamer de basis legde voor de website. ‘We waren wel ambitieus en wilden het goed doen, maar dat we zo hard zouden groeien hadden we niet voorzien’, vertelt Dennis eerlijk. Dat betekent niet dat er ook maar iets verloren is gegaan aan het ambitieuze karakter van de heren: ‘We zijn nu actief in acht Europese landen, dat aantal moet in het eerste half jaar van 2014 worden verdubbeld om daarna ook niet-Europese landen te veroveren.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie