Throwback Bossday: Pandvinder
Throwback Bossday: Pandvinder

Throwback Bossday: Pandvinder

Redactie Baaz
Bij Pandvinder weten ze snel wat voor soort pand je als ondernemer zoekt en nodig hebt doordat ze de juiste vragen stellen. Dit vertelde Wouter ons in 2014, het startjaar van zijn onderneming. Zoek je een kantoor, hal of winkel, dan wordt deze wens gratis vervuld door Pandvinder. Hoe staat het nu met de onderneming en welke stappen hebben ze gezet?

Hoe kan het dat je ondanks de moderne techniek als kleine ondernemer geen inzage hebt in het complete aanbod van panden? En waarom ben je altijd afhankelijk van de verhurend makelaar die er baat bij heeft de panden die hij in zijn portefeuille heeft aan te bieden? Deze vragen stelden Wouter en zijn collega's zich. Als antwoord richtten zij Pandvinder op, een website voor panden. Ondernemers kunnen gratis laten zoeken naar een kantoor, hal of winkel. De pandeigenaren krijgen leads aangeboden en kunnen op deze manier hun leegstaande gebouwen vullen. De website zelf verdient pas als er een overeenkomst is gesloten, zij krijgen een vergoeding van de pandeigenaar wanneer het contract met de ondernemer gesloten is. In 2014 startten Wouter en zijn collega's de website. Hoe gaat het met Pandvinder?

In 2014 lieten jullie je partner gaan en zochten jullie naar een financierder. Hoe heeft dat uitgepakt?

'Dat heeft heel goed uitgepakt, het is de juiste beslissing geweest. We hebben nu een nieuwe partner, maar we werken op een andere manier samen. Deze partner kenden we van tevoren al, waardoor de verstandhouding beter is. Onze eerste partner was een it'er en de huidige partner komt uit het vastgoed. Deze past beter bij Pandvinder. Sommige dingen kun je beter inkopen en je verder niet mee bemoeien.'

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie geleerd hebben?

'Blijf bij je plan. In het begin maak je een plan en daar ga je mee aan de slag. Dat gaat natuurlijk nooit zoals je verwacht had. Voordat je in paniek raakt en allerlei rare sprongen gaat nemen met verdienmodellen en uitingen die je doet, neem even een stap terug en denk rustig na. Het gaat misschien iets langzamer dan waar je op hoopte, maar je doet het wel op de juiste manier en vanuit de juiste motivatie.'

Heb je nog tips voor startende ondernemers?

'Zorg voor een goede, duidelijke en korte boodschap. Maak het niet te moeilijk. Je moet je beperken tot wat je klant wil horen, niet tot wat je wilt vertellen. Dat is marketingtechnisch het moeilijkste wat er is, daar kun je altijd mee bezig zijn en blijven. Maar dat is volgens mij wel de kern van waar we nu, in 2015, mee bezig zijn. Dus niet meer zozeer van "wat doe je?", maar "wat wil de ander horen?" Dat moet je duidelijk maken. Test die boodschap vervolgens bij je ouders. Ik heb het geprobeerd aan mijn moeder uit te leggen. Zodra zij het begreep, dacht ik: nu zit ik op de goede weg. Probeer je pitch dus altijd uit bij mensen die er geen verstand van hebben.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie