The Flower Family levert bloemen met een verhaal
The Flower Family is opgericht door twee beste vrienden met dezelfde droom: samen een bedrijf opzetten en daarmee de wereld een stukje mooier en gelukkiger te maken. Met bloemen, maar niet zomaar bloemen.
Zo zijn de bloemen afkomstig van zoveel mogelijk lokale en gecertificeerde kwekers. De boeketten worden vervolgens samengesteld door vluchtelingen en mensen met een beperking, die daarvoor speciaal worden opgeleid', vertelt Jos van Beuningen, co-founder van The Flower Family. 'Ze worden bezorgd door ondernemende flower rangers op milieuvriendelijke transportfietsen. Jonge kunstenaars zijn verantwoordelijk voor de telkens wisselende maar altijd verrassende designs. Bloemen met een hart voor mens, milieu en maatschappij.'
Wat waren de grootste problemen
in het begin? Jos: 'Wij proberen alles als een uitdaging te zien en niet als een probleem. In deze beginfase zijn klachten en feedback juist een kans om je startup te finetunen en optimaliseren. Wij hebben onze pilot gefinancierd vanuit onze eigen spaarpot en hebben daarom niet de financiële middelen om extra handen in te huren. Daarom was het voor ons af en toe lastig om de juiste focus te vinden op momenten waar veel verschillende zaken gedaan en geregeld moeten worden. Gelukkig heeft het incubatie-programma Let it Grow ons hier goed bij geholpen.'
Openstaan voor duurzame samenwerkingen
Bij The Flower Family gelooft men in de kracht van co-creatie en co-operatie – samen dingen creëren en dat samen uitwerken. 'En hierdoor zijn wij ook snel in contact gekomen met de juiste partners waarmee we win-winsituaties kunnen creëren. Elkaar vertrouwen, openstaan voor duurzame samenwerkingen met soortgelijke bedrijven en hierdoor een groot netwerk opbouwen is voor ons erg belangrijk en heeft ons ook zeker geholpen', aldus de ondernemer.
The Flower Family wil klein en lokaal beginnen en vervolgens op een organische manier groeien. Jos: 'Zo willen we onze eerste family-members goed verzorgen en hiermee ons product en service optimaliseren. Wanneer alles strak genoeg staat, gaan we met online en offline salesteams aan het werk om zo ons bloemenmerk op te kunnen bouwen in Amsterdam. Bovendien willen we ook zoveel mogelijk onze members als ambassadeur van ons bloemenmerk maken.'
De voornaamste ambitie? Thinking big, starting small. 'Onze ambitie is om The Flower Family als het internationale bloemenmerk te maken dat samen met al haar family-members positieve impact maakt op mens, milieu en maatschappij. Verder is het voor ons gewoon heel belangrijk dat we mensen gelukkig kunnen maken – van betekenis kunnen zijn. Over twee jaar willen we in meerdere steden in Nederland zijn uitgerold.'
Tip van Jos
'Het opzetten van onze startup zien wij als één groot experiment waarbinnen vele andere experimenten plaatsvinden. Onze tip is dan ook om niet altijd oogkleppen op te hebben en stug doorgaan met wat je initiële plan is, maar juist altijd flexibel te zijn en te kunnen switchen in je businessmodel wanneer dat nodig is. Het maken van fouten is ook helemaal niet erg, want zonder fouten geen innovatie – en zonder innovatie is er geen vooruitgang. En de belangrijkste tip: altijd en elke dag genieten – wat er ook gebeurt!'