Telewerken: van plan naar praktijk

Telewerken: van plan naar praktijk

Redactie Baaz
Veel ondernemers zijn huiverig voor telewerken, maarmet een juiste aanpak en goede afspraken is die koudwatervrees onterecht. In dit artikel praktische informatie en advies op maat voor verschillende behoeften.

Brancheorganisaties als Transport en Logistiek Nederland becijferen jaarlijks het verlies door files voor het bedrijfsleven. Die schade is duizelingwekkend hoog, maar daar hebt u weinig aan. Pogingen om deze te verhalen op de overheid lijken namelijk tot mislukken gedoemd. Waarom zou u uw medewerkers in de file laten staan als het omzeilen van de drukste tijd op de weg eenvoudig kan met telewerken? Dat levert meer productieve uren op en minder ergernis.

Leidinggevenden zagen het telewerken lange tijd niet zitten. De managers hebben hun werknemers immers minder goed in de smiezen en dat zou leiden tot een verminderde productiviteit. Verschillende onderzoeken tonen inmiddels het tegenovergestelde aan.

Telewerkers zijn productiever en werken vaker en langer. Aan u de taak om hen de middelen te geven om die prestaties te kunnen leveren op een veilige en laagdrempelige wijze. Een medewerker die iedere keer een kwartier bezig is om verbinding te maken, zal het al snel laten om die ene offerte ’s avonds nog af te maken. Bovendien kunt u als extraatje de, per begin dit jaar, veranderde belastingregels gebruiken die u in staat stellen om een internetaansluiting thuis volledig onbelast te vergoeden mits die voor minimaal 10% zakelijk wordt gebruikt.

 


 

 

Case: DLV Plant BV

Het midden en kleinbedrijf kan leren van van grote organisaties, waar meer ervaring is met telewerken. Zoals bij de DLV Adviesgroep NV in Wageningen, met vroeger meer dan duizend medewerkers. Het agrarische adviesbureau verdiende in 1999 de Telewerkenprijs voor het organisatiebreed invoeren van telewerken. De jury roemde vooral de kennisbank die DLV tegelijk invoerde, waarmee de individueel werkende adviseurs elkaar op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen.
Twee jaar geleden splitste de DLV-groep zich op in losse BV's, waaronder de DLV Plant BV, met nu 160 medewerkers. Telewerken is nog steeds de norm bij het bedrijf. "Tachtig procent van onze adviseurs telewerkt," vertelt David Herlaar, de ICT-manager van het bedrijf. Nog altijd vormt de webgebaseerde kennisbank de spil in de communicatie. "Die kennisbank gaan we binnenkort aanvullen met Microsoft SharePoint, een standaard webapplicatie voor het delen van documenten." De piepende telefoonmodems thuis zijn uiteraard vervangen door moderne apparatuur: "Onze adviseurs zijn nu vanuit huis verbonden via beveiligde internetverbindingen ('VPN'-technologie) over ADSL."
Niet iedere innovatie wordt direct ingevoerd: "Snel mobiel internet gebruiken we nog niet op de laptops. Simpelweg omdat bij de agrarische bedrijven die wij bezoeken nog geen gebruik kan worden gemaakt van de snelle netwerken."
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie