Teleurstellingen, hoe ga ik daarmee om?
‘Iedere ondernemer krijgt met teleurstellingen te maken’, begint Maarten. ‘Het is niet de vraag óf het gebeurt, maar hoe je ermee omgaat. Je moet in ieder geval niet bang zijn voor teleurstellingen. Dat is lastig, want wij redeneren vaak uit angst en spelen op safe. Vooral fouten maken wordt afgekeurd, maar waarom? Je leert er juist veel van, het is een gratis cursus.’ Volgens Maarten leggen veel ondernemers, vooral hoogopgeleiden, de lat veel te hoog. Ze willen tien dingen goed doen, maar dat is niet de beste manier. ‘Als je honderd dingen doet, twintig fouten maakt en tachtig dingen gaan hartstikke goed, dan heb je veel meer bereikt dan wanneer je tien dingen perfect wilt doen. Niemand kan alles goed doen, dus je kunt beter meer doen, waardoor je teleurstellingen krijgt, maar ook meteen meer dingen goed gaan.’
Doelen stellen
Maarten benadrukt dat het stellen van doelen helpt bij het omgaan met teleurstellingen. Zo zijn ondernemers die slechte doelen hebben gevoelig voor afleiding en trekken teleurstellingen meer aan. ‘Als je goede doelen voor jezelf formuleert, bijvoorbeeld 1 miljoen omzet halen in een bepaalde tijd, dan is een teleurstelling slechts een gebeurtenis op de route. Als je geen route hebt, raak je gedemoraliseerd. Veel ondernemers die het niet redden, hebben een gebrek aan focus en stellen geen goede doelen. Let hier dus goed op en denk er bewust over na.’
Zie het als iets normaals
Een klant die vertrekt is natuurlijk erg vervelend, maar volgens Maarten moet je dan niet bij de pakken neer gaan zitten. Het is belangrijk dat je een teleurstelling als iets normaals gaat zien. ‘Iedereen krijgt ermee te maken! Schaam je er niet voor en stop het niet onder het tapijt. Zie het als een normale gebeurtenis in je carrière als ondernemer. Als je bijvoorbeeld een rechtszaak hebt, dan kun je denken: oh, wat vervelend, het leidt me heel erg af en ik faal enorm. Maar je kunt ook denken: dit is niet leuk, maar ik word er hoe dan ook sterker van. Probeer het positief te bekijken. Het is eigenlijk een test voor jezelf, maak er gebruik van en leer van je fouten.’
Geen invloed persoonlijke gebeurtenissen
Als het in de privésfeer niet goed gaat, gaat het vaak op het werk ook niet goed. Tenminste dat wordt vaak gezegd. Onzin, vindt Maarten. ‘Een persoonlijke gebeurtenis mag nooit invloed hebben op jou als ondernemer. Het kan nooit een reden zijn om terug te vallen in een negatieve spiraal. Iedereen maakt nare dingen mee en het is ook vervelend, maar je moet er mee leren omgaan. Als je kunt blijven functioneren na bijvoorbeeld een relatiebreuk, ben je een hele goede ondernemer. Sta hier wat vaker bij stil en geef niet te snel je persoonlijke leven de schuld als het op het werk niet goed gaat. Dit heeft ook te maken met hoe goed je gefocust bent!’
Kleine successen vieren
Praten met je collega’s over teleurstellingen en de (kleine) successen vieren is volgens de mede-eigenaar van Professional Capital ook erg belangrijk. ‘Dit geeft je weer zelfvertrouwen. Door de teleurstellingen te benoemen, maar daarentegen ook de successen, is alles meer in balans en voel je je lekkerder. Evalueren is belangrijk, je kunt er vaak sterker uit komen. En sta dus bewust stil bij de kleine successen.’
Maarten en teleurstellingen
Natuurlijk hebben we na deze tips nog maar één vraag: Hoe heeft Maarten met teleurstellingen leren omgaan? ‘Ik heb er veel over nagedacht en heb mijn mindset veranderd. Mijn instelling was verkeerd, want in het begin vermeed ik ook alle negatieve dingen. Ik heb mezelf geleerd om een positiever gevoel te hebben bij teleurstellingen, omdat het hoort bij de ontwikkelingscyclus van een ondernemer. Soms krijg ik er ook positieve energie van. Het heeft me jaren gekost om dit te bereiken, maar het helpt wel. Ik vind het belangrijk om mijn ritme te houden. Gewoon blijven verkopen en jezelf blijven profileren, ook al gaat het privé niet zo goed. Daarnaast helpen zelfspot en humor mij ook om met teleurstelling om te gaan. Je moet kunnen lachen om je eigen fouten. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn gemaakte fouten als ondernemer in mijn trainingen. Dat vinden mensen leuk, want dan zien ze dat jij ook fouten maakt en daar kunnen ze weer van leren!’