Switch7 en Stucoh zijn Student Company van het Jaar
Welke student company van Jong Ondernemen mag zich de beste van Nederland noemen? Tijdens de nationale finale in het Beatrix Theater in Utrecht kregen we daar antwoord op. Switch7 werd de beste mbo-company en Stucoh was de beste in de categorie hbo en universiteit.
Tien enthousiaste student companies van Jong Ondernemen probeerden tijdens de nationale finale de jury te overtuigen van hun product. Er waren vijf mbo finalisten en vijf van hbo en universiteit. Hoe zenuwachtig de een zijn verhaal vertelde, hoe relaxed de ander het over wist te brengen. Zenuwachtig of niet, aan enthousiasme was in ieder geval geen gebrek. Alle finalisten lieten tijdens een drie minuten durende pitch zien wat ze te bieden hadden. Ook hadden ze een filmpje gemaakt, sommige filmpjes waren erg creatief en mooi. De companies werden door een vierkoppige jury onder meer beoordeeld op het ondernemingsplan, YouTube-filmpje, motivatie, product en toekomstplannen. Helaas kon er maar één de winnaar zijn. Bij het mbo ging student company Switch7 er met de prijs vandoor en bij hbo en universiteit won Stucoh.
Switch7
De student company Switch7 won de prijs met het product WATT, een decoratielamp. De lamp bestaat uit een houten standaard met LED-verlichting. Bovenop de standaard is glaswerk bevestigd, hierin kun je een eigen creatie toevoegen, zoals bloemen of wijnflessen. Het bedrijf kwam pas op dit idee nadat ze zes keer geswitcht was van product. Deze decoratielamp is dan ook hun zevende idee. Met het winnen van de prijs mag het bedrijf onder meer naar de Europese finale in Berlijn.
Stucoh
Met de Manafuus sleepte Stucoh de titel Beste Student Company van het Jaar binnen in de categorie hbo en universiteit. De Manafuus is een kartonnen kap die zieke kinderen kunnen versieren. Deze kap wordt vervolgens over een infuus geplaatst, zodat een behandeling in het ziekenhuis voor een ziek kind aangenamer is. Ook wordt er op de kartonnen kap stapsgewijs uitgelegd wat de behandeling voor het kind inhoudt. Het bedrijf mag met het winnen van deze titel naar de Europese finale in Lissabon.
Baaz Publieksprijs
Niet alleen de vakjury mocht winnaars uitkiezen, maar ook het publiek had het voor het zeggen. Via een poll op de website van Jong Ondernemen en stembiljetten tijdens de finale werd de Baaz Publiekslieveling uitgekozen. Deze prijs ging naar Plastyfix. De student company ontwikkelde een eenvoudig (her)vormbaar plastic dat op ontzettend veel manieren toepasbaar is. Het team van Plastyfix ging naar huis met de knuffelbare mascotte Arie de aap en een door Baaz beschikbaar gesteld mediapakket ter waarde van 6250 euro. De winnaars van de prijs krijgen een interview in Baaz Magazine en op baaz.nl, aandacht op social media, een online advertorial én een online campagne op Baaz.nl.
Tips voor toekomstige student companies
Natuurlijk werden er tijdens de finale ook veel tips gegeven. Voor de toekomstige student companies hebben we een aantal tips op een rijtje gezet:
- Kan niet, bestaat niet
- Zeg nooit, nooit
- Geef niet teveel voorbeelden, maar focus je op één voorbeeld
- Gewoon doen en wees nergens bang voor
- Geef niet op en zet door
Over Jong Ondernemen
Jong Ondernemen inspireert en motiveert jongeren om te bouwen aan hun ondernemende toekomst. Zij verbindt onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Dagelijks zijn er tienduizenden jongeren (leerlingen en studenten) praktisch bezig met ondernemerschap middels programma’s en projecten van Jong Ondernemen. Zij worden begeleid door (oud)ondernemers en financieel adviseurs.