Supermarkten zagen omzet in 2017 met ruim 3 procent stijgen
De supermarktomzet is in 2017 gestegen met 3,2 procent naar € 35,58 miljard (€ 34,49 miljard in 2016).
Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3 procent meer afgerekend (€ 22,53 in 2016 en € 23,91 in 2017). Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9 procent. De online omzet steeg in 2017 met 48 procent (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna € 1,1 miljard in 2017.
Kijkend naar de maand december van 2017 (week 49 t/m 52), dan ziet GfK een stijging van de supermarktomzet met 6,9 procent.
Verwachte omzetgroei
In de Kerst en Oud & Nieuw weken 51 en 52 steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4 procent naar € 804 miljoen. Dit lag hoger dan de prognose van € 779 miljoen. De Kerstweek 51 in 2017 scoorde de hoogste weekomzet ooit met € 961 miljoen, dit is 8,2 procent hoger dan de Kerstweek vorig jaar.
Voor 2018 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 3 procent verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2 procent zal stijgen en de online supermarktomzet met 30 procent. Circa 3,8 procent van de totale supermarktomzet in 2018 zal van online komen (3 procent in 2017).