'Succes gaat gepaard met grote valkuilen'
In iedere editie van Baaz publiceren we een bijdrage van Marketingmed, geschreven door een van hun gastauteurs. Deze keer geen gastartikel, maar een interview met Chelsea Bosters, oprichter van het bedrijf. We praten met hem over de start van het bedrijf, zijn belangrijkste leermomenten en het behalen van successen.
'Marketingmed is ontstaan vanuit mijn interesses en passie voor online marketing, e-commerce en social media', begint Chelsea. 'Op mijn zeventiende was ik oprichter en eigenaar van een webshop in lifestylegadgets. Het was kleinschalig, maar dit was wel mijn eerste echte kennismaking met de onlinewereld. Ik verdiepte me in diverse aspecten van dit vakgebied en ontdekte dat ik er dagen mee bezig kon zijn. Door mijn enthousiasme besloot ik om een eigen blog te starten, die destijds Chelseabosters.nl heette. Na verloop van tijd was ik een aantal gastauteurs rijker en besloot ik het groter aan te pakken.' Chelsea maakte in de zomer van 2013 van zijn eigen blog een contentplatform waar onder meer online marketeers, social media marketeers en webdesigners terechtkonden om hun kennis te delen of hun kennis te vergroten. 'Dit was de start van Marketingmed', zegt hij enthousiast.
Zijn bedrijf is dus vanuit het niets ontstaan. Door een samenkomst van toevalligheden kwam er een kans op zijn pad die hij met beide handen aangreep. 'Ik had geen bedrijfs- of contentplan. Ik begon vanuit mijn passie en ben het langzaam uit gaan bouwen tot een gestructureerd platform waar alle onderdelen van online marketing kloppen', zo legt hij uit. Het was in het begin wel doorzetten voor de jonge ondernemer. Hij had al veel blogs gepubliceerd, maar de aandacht van online bezoekers kreeg hij niet. Door onder meer social media slim in te zetten, stegen de bezoeken. Inmiddels komen er veel bezoekers op zijn platform en heeft zijn doorzettingsvermogen hem geholpen om Marketingmed verder uit te bouwen. Chelsea steekt heel veel tijd in zijn bedrijf, dit moet uiteindelijk zijn enige inkomstenbron worden. Levert het nu al wat op? 'Inkomsten haal ik op dit moment uit trainingen, zowel op eigen locatie als incompany-trainingen. Daarnaast verdien ik ook met advertenties. In de toekomst heb ik grootse plannen. Ik wil met Marketingmed betaalde evenementen organiseren. Maar eerst is het belangrijk om meer naamsbekendheid te krijgen voordat zoiets mensen aanspreekt.'
Leermomenten
Zonder falen geen succes, wordt vaak gezegd. Ook dit geldt voor Chelsea. 'Succes gaat gepaard met grote valkuilen waar je uit moet klimmen. Hier word je sterker van en het zijn mooie leermomenten. Ik deel graag mijn valkuilen met anderen. Zo heb ik laatst een artikel geschreven over mijn valkuilen, hoe ik daarmee om ben gegaan en wat anderen hiervan kunnen leren. Hierin noem ik onder meer het overenthousiast benaderen van andere experts. Dit is mijn grootste valkuil. Mijn overenthousiasme werd als overkill beschouwd door veel mensen, niet iedereen kan het dus waarderen, daar moet ik rekening mee houden. Toch vind ik dit wel een goede eigenschap, want zonder passie en voelbaar enthousiasme kom je er niet. Het is alleen belangrijk om dit onder controle te krijgen.' Verder vond Chelsea het in het begin lastig om zich te focussen op doelen, pushte hij auteurs teveel en was hij te onduidelijk in communicatie. Ondanks deze valkuilen is de jonge ondernemer erin geslaagd om een succes van zijn contentplatform te maken. 'Ik heb een heel groot netwerk opgebouwd en heb door alle kennis en ervaring die ik heb opgedaan fantastische opdrachten binnengesleept. Succes betekent voor mij het creëren van business voor auteurs en partners, het delen van kennis op het platform, en events en samenwerkmogelijkheden benutten met betrokkenen. Dat is tot nu toe allemaal gelukt en dat mag je zeker succesvol noemen.'
Toekomstplannen
Chelsea is nog niet van plan om te stoppen met Marketingmed. Hij heeft wilde toekomstplannen. 'Er liggen geweldige plannen op tafel. De basis zal altijd het blogplatform zijn, waar minimaal vijf artikelen per week online komen. We kijken ook naar kansen om meer marketeers te bereiken en bedienen. Een mogelijkheid is het concept Marketingmed LIVE!, dat bestaat uit kennissessies met wisselende onderwerpen voor online marketeers en ondernemers. Dit willen we uitbouwen tot een begrip, zodat marketeers kunnen netwerken, samenwerken en hun kennis kunnen bijspijkeren. Vanuit het concept 'Kennis delen en geven' willen we ook grootschalige events organiseren. Tevens zouden we graag Marketingmed LIVE! inzetten om door bedrijven te worden ingehuurd op events, zodat wij ook aan ondernemers onze kennis kunnen overdragen. Nog genoeg te doen dus de komende jaren!'
Tips
Begin niet zonder goede plannen aan een online avontuur. Hoewel ik een voorbeeld ben van hoe het wel kan, raad ik het niemand aan. Zorg dat je een duidel ke strategie hebt, zodat je weet waar je naartoe wilt werken!
Het is verstandig om specialisten in te schakelen. Je hebt nooit kennis van alles. Zo weet ik weinig van e-mailmarketing en webdesign. Probeer hier, zeker als startup, ook barterdeals in af te sluiten.