Stripe helpt gebruikers klantverlies (‘churn’)  tegen te gaan én voegt nieuwe en verbeterde functies toe aan Stripe Billing

Stripe helpt gebruikers klantverlies (‘churn’) tegen te gaan én voegt nieuwe en verbeterde functies toe aan Stripe Billing

Redactie Baaz

Stripe, een financieel infrastructuur platform voor bedrijven, heeft een nieuwe handleiding voor het beperken van klantverlies door churn geïntroduceerd. Stripe wil hiermee bedrijven met periodiek gefactureerde abonnementsdiensten helpen meer inzicht te krijgen in opzeggingen en onbedoelde beëindiging van abonnementen om zo omzetverlies te minimaliseren. 

  • Gratis adviezen voor het verminderen van klantverlies (‘churn’) en het verhogen van klantwaarde (customer lifetime value). 
  • Nieuwe functies van Stripe Billing helpen bedrijven hun churn beter te begrijpen en verloren klantomzet te herwinnen. 

Ook lanceert het bedrijf een aantal nieuwe functionaliteiten gericht op het herwinnen van voormalige abonnees in haar facturatiepakket Stripe Billing, waaronder een nieuwe interface, nieuwe mogelijkheden voor het geautomatiseerd recupereren van verloren omzet en nieuwe churn-analysefuncties. 

Klantverlies (churn) is een veel groter probleem dan de meeste bedrijven zich realiseren. Uit onderzoek van Stripe onder haar klanten bleek dat maar liefst 25% van alle beëindigingen van abonnementen onbedoeld is (bijvoorbeeld door een verlopen credit card of ontoereikend saldo bij de klant) en dat een ‘gerepareerd’ maandabonnement daarna gemiddeld nog zeven maanden doorloopt. Hetzelfde onderzoek toonde ook aan dat de kosten voor klantenwerving in de afgelopen vijf jaar met maar liefst 60% zijn gestegen. Behoud van bestaande klanten is daarmee tot wel zeven maal goedkoper dan het werven van nieuwe abonnees.

"Het minimaliseren van ‘churn’ zou hoog op het lijstje met goede voornemens voor 2024 van ondernemers moeten staan: het is namelijk veel goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. Het is de meest effectieve manier om inkomsten te maximaliseren en tegelijkertijd de customer lifetime value te verhogen. 
We hopen dat bedrijven onze adviezen om churn te beperken en de nieuwe functionaliteiten van Stripe Billing voor het herwinnen van beëindigde abonnementen een bruikbaar fundament zullen vinden onder een aanzienlijke verhoging van hun omzet en klantwaarde." aldus Margreet Brenkman (Head of Northern Europe bij Stripe).

Wereldwijd ondersteunt Stripe meer dan 200.000 bedrijven, onder wie een aantal van 's werelds bekendste SaaS- bedrijven en andere aanbieders van abonnementsdiensten zoals Atlassian, Slack, Doordash en The Atlantic. Zij gebruiken Stripe onder meer voor het accepteren en beheren van periodieke betalingen. Om al deze bedrijven beter in staat te stellen hun churn aan te pakken, verbetert Stripe zijn facturatieprogramma Billing voortdurend. 

De revenue recovery tools van Stripe Billing hebben gebruikers geholpen om in 2023 in totaal USD 3,42 mrd aan omzet te herwinnen die anders door churn verloren zou zijn gegaan.
De gemiddelde(!) Stripe Billing gebruiker herwon 9 dollar aan omzet voor elke dollar die hij Stripe betaalde aan feekosten, een ROI van maar liefst 900%.
Alleen al Deliveroo herwon met Stripe Billing-tools in een jaar tijd meer dan GBP100 mln aan verloren omzet.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie