'Spamgolf' door antispamwet
Nagenoeg ieder reclamebureau of nieuwsbriefeigenaar vindt het blijkbaar nodig om nog een keertje extra te vragen of ze nog steeds de pers- of nieuwsberichten mogen toesturen, ook al heb je al jaren geleden gezegd dat dit mag. Ook staat bijvoorbeeld in het colofon van de bladen van Clipboard Publishing, uitgever van onder meer Baaz, een e-mailadres voor persberichten. Daarmee geven wij al toestemming voor het mogen toesturen.
Inmiddels worden sommige redacteuren bestookt met verzoeken voor akkoord voor het mogen toesturen van berichten in de toekomst. Een pr-team zegt zelfs: 'Het kan nu wel op de website staan dat je graag persberichten wilt ontvangen, maar misschien staat het er morgen niet meer'.
Juridisch gezien dekken de bureaus en bedrijven zich natuurlijk keurig in en zo hoort het ook. Het biedt ontvangers, ook de Clipboard-redacties, echter wel een uitgelezen kans om de e-mailstroom eens flink op te schonen. Waar je geen berichten meer van wilt, stuur je geen oké. Opgeruimd staat netjes. Opvallend vaak sturen we toch maar dat akkoordmailtje.