Soul2Match in Amerika: 'succes vereist geen visum'
V an psychologische testen willen ze niets weten, als je wilt bepalen of twee mensen bij elkaar passen kun je je beter concentreren op gelijkenissen in het gezicht. Dat zeggen Linda en Jorn, oprichters Soul2Match. ‘Veel datingsites matchen mensen op basis van psychologische testen, maar hiervan is bewezen dat dit niet werkt.’ Er wordt volgens de datingexperts namelijk voorbijgegaan aan het element aantrekkingskracht, waardoor de ontmoeting in het echte leven vaak tegenvalt. Vreemd, vindt het duo, want aantrekking is juist één van de belangrijkste punten in de partnerkeuze.
Daarom pakken ze het anders aan: ‘wij matchen mensen op basis van bepaalde gelijkenissen in het gezicht. De methode is gebaseerd op de wetenschappelijke theorie dat mensen die meer op elkaar lijken ook een grotere kans hebben op een gelukkige en langdurige relatie.’
Amerika krijgt gezicht
Linda en Jorn ontwikkelde een applicatie die het gezicht van iemand analyseert en bepaalde belangrijke punten meet die karaktereigenschappen weergeven. Op basis daarvan koppelen ze hun klanten. Die vinden ze niet op de Nederlandse markt; voor de ontwikkeling en introductie van Soul2Match, onder welke noemer het koppel opereert, vertrokken ze naar Amerika.
Waarom eigenlijk? ‘Tijdens ons haalbaarheidsonderzoek kwamen wij er al snel achter dat Nederland een te kleine markt zou zijn voor ons concept’, legt Linda uit. ‘Aangezien wij ons systeem ook willen blijven verbeteren hebben we veel data nodig, dat is moeilijker in Nederland. Uitbreiden naar andere Europese landen om een groter gebied te bereiken is ook lastig omdat daarvoor veel aanpassing vereist is en de marketing toch lokaal uitgevoerd moet worden’, voegt ze toe. Het eerste jaar is voor Soul- 2Match goed verlopen. ‘We hebben een paar goede shows en veel media-aandacht gehad.’
Wel is het moeilijk om die aandacht vast te houden vanuit het buitenland, merken Linda en Jorn. ‘Zodra we lokaal aanwezig zijn gaat het heel goed, maar daarna vanuit Nederland weer opereren is lastig.’ Daarmee stippen ze direct het nadeel aan van ondernemen in Amerika. Anders van landen die binnen de Europese Unie vallen, heb je voor Amerika een visum nodig en een werkvergunning. En die krijg je niet zomaar. ‘Het is op dit moment niet gemakkelijk om een visum te krijgen. Daarom reizen we veel en werken we vaak op afstand. Dat levert wel eens problemen op omdat je niet snel genoeg ergens op in kunt springen.Een ander probleem is het tijdsverschil - negen uur tussen Nederland en San Francisco - waardoor je niet altijd op hetzelfde moment achter je bureau zit als anderen en je werk vertraagt.’
Mentaliteitsverschil
Voordat Linda en Jorn bepaalden waar ze Soul2Match gingen lanceren, testten ze verschillende markten. Amerika bleek het meest enthousiast te reageren op het nieuwe initiatief. Met aandacht van New York Daily News, Yahoo News, Mashable en radio en televisie was de keuze snel gemaakt. ‘Online daten is in Amerika populair en veel meer geaccepteerd dan in andere landen. Daarnaast zijn Amerikanen optimistisch; ze staan erg open voor nieuwe dingen en willen graag starters helpen vooruit te komen.’ In
Azië is dat heel anders, ontdekten Linda en Jorn. ‘Het woord werd daar wel goed verspreid, maar de consumenten kwamen niet terug. Ze proberen graag nieuwe dingen, maar zijn niet echt loyaal.’ Ook de mentaliteit in Nederland sloot niet aan op de plannen van het duo. ‘In Amerika hebben ze bijvoorbeeld het ‘pay-it-forward’- principe wat ervoor zorgt dat grote ondernemers je graag adviseren en de tijd nemen om je te introduceren bij de juiste partijen. Van zo’n mentaliteit kan Nederland nog veel leren.’ Dat betekent niet dat ze hun geboorteland volledig negeren. ‘Op dit moment kijken we zeker naar mogelijkheden in Nederland, maar dat zou dan gericht zijn op een samenwerking met een locale partner zoals Relatieplanet, Pepper of Paiq.’
Omdat de westerse mentaliteit Linda en Jorn wel bevalt, zullen ze voorlopig sowieso niet naar landen als Rusland of Azië gaan, voegen ze toe. ‘Als we gaan uitbreiden, zullen we dat proberen in samenwerking met lokale partners.’ Tot slot zijn we natuurlijk erg benieuwd naar de groeiambitie van Linda en Jorn. Moeten we denken aan Amerikaanse cijfers met veel nullen of houdt het koppel toch nog vast aan de Nederlandse bescheidenheid? ‘Dit jaar willen we groeien met 30.000 leden en willen we gaan kijken naar de uitrolmogelijkheden in andere landen’, zeggen de ondernemers zelfverzekerd.