Slechte crashtest: bedrijven in problemen
Dit stelt IJsbrand Kaper, specialist testautomatisering bij VX Company. 'De maatschappij wordt steeds afhankelijker van software. De hoeveelheid en complexiteit hiervan groeit, maar de inzet van testautomatisering groeit niet evenredig mee als gevolg van gebrek aan specialistische kennis, een hogere initiële investering en ook het negatieve beeld dat soms aan testautomatisering kleeft. Het gevaar bestaat dat apparaten door een storing niet optimaal werken.'
Prius
Exemplarisch is de softwarefout in de Toyota Prius, zo stelt Kaper. 'Die leidde tot een wereldwijde recall-actie. Het gebrek aan kennis van testautomatisering en negatieve ervaringen met eerdere trajecten zorgen ervoor dat testautomatisering onvoldoende van de grond komt. Testautomatisering wordt laat in een ontwikkeltraject opgepakt als onderdeel van een project. Dit is kostbaar en werkt fouten in de hand.'
Specialist
Productiebedrijven moeten een testautomatiseringsarchitect aanstellen, die zowel verstand heeft van softwareontwikkeling als van testen. Kaper: ‘Niet iemand die testautomatisering er maar een beetje bij doet, maar een onafhankelijke specialist die testautomatisering parallel laat lopen aan de softwareontwikkeling.’
De testautomatiseringsarchitect moet in Kapers visie een framework ontwikkelen, waar individuele projecten gebruik van kunnen maken. Zo blijft de testcomponent binnen budget en wordt de kwaliteit van het eindproduct beter geborgd. Het gevaar van recall-acties wordt hierdoor ingedamd.
© Redactie Baaz / Remon Vonk