SEAT zet het groene offensief in
Met het grootste aanbod aan CNG (Compressed Natural Gas) voertuigen die op groengas kunnen rijden zet SEAT naar eigen zeggen een belangrijke stap voorwaarts op weg naar een toekomst van 100 procent duurzame mobiliteit.
Dankzij een volwaardig CNG-aanbod in de klasse van de kleine en compacte auto’s geeft SEAT de Nederlandse overheid tools om de zeer ambitieuze klimaat-en luchtkwaliteitsdoelen voor 2030 te kunnen realiseren.
De voordelen van rijden op groen gas
De CNG-modellen van SEAT rijden zowel op aardgas als groen gas. De CNG-motor in deze modellen is feitelijk een doorontwikkeling van de toch al zeer schone Euro 6 TSI turbo-benzinemotor van SEAT, waarbij naast het gebruik van benzine ook het gebruik van aard- en groen gas mogelijk wordt.
Waar aardgas een fossiele brandstof is, wordt groen gas bijvoorbeeld hernieuwbaar gewonnen uit de vergisting van biomassa (onder andere slib en tuinafval). Maar groen gas kan ook worden gemaakt met behulp van zonne-en windenergie en CO2 uit de buitenlucht. Hiermee draagt deze zogenaamde Power2Gas-oplossing bij aan het bufferen van energie binnen het duurzame energiesysteem van de toekomst. Vergelijkbaar met batterijen van elektrische auto’s in een zogenaamd ‘smart grid’.
In het geval van groen gasgebruik is de CO2-uitstoot minimaal 72 procent lager dan bij het rijden op benzine. Deze groene variant van CNG is in Nederland beschikbaar bij het merendeel van de 160 CNG tankstations. In Europa zijn er zo’n 3.000 CNG pompstations.
Compleet programma CNG
De SEAT Ibiza 1.0 TGI is geheel nieuw binnen SEAT’s programma aan CNG-modellen. De pittige, 66 kW/90 pk en 160 Nm sterke 1.0-liter driecilindermotor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Het gemiddelde NEDC-verbruik in CNG-modus is 3,9 kg/100 km (CO2: 88 g/km).
Dit lage verbruik, gecombineerd met de lage CNG-prijs (momenteel ongeveer € 1,10 per kg), zorgt voor brandstofkosten die duidelijk lager zijn dan die van een vergelijkbare Ibiza met 1.6 TDI turbodiesel met 70 kW/95 pk. De gecombineerde actieradius van de Ibiza 1.0 TGI (op basis van 13 kg CNG en 40 liter benzine) bedraagt ongeveer 1.000 km.
Verkrijgbaarheid
Binnen de CNG-line-up van SEAT vergezelt de Ibiza 1.0 TGI de Leon en Mii. De Leon TGI beschikt over een 1.4-liter turbo-benzinemotor met 81 kW/110 pk. Op aardgas is de Leon er als vijfdeurs en ruime ST. Daarnaast is er de 50 kW/68 pk sterke Mii 1.0 MPI, SEAT’s handige stadsauto met vijf deuren.
Eind dit jaar breidt SEAT de CNG-range nog verder uit met de Arona 1.0 TGI met 66 kW/90 pk. Met deze vier modellen beschikt het merk dan over het meest complete programma aan CNG-auto’s op de Nederlandse markt voor kleine en compact modellen.