Sana Commerce reikt voor de derde keer B2B E-Commerce Awards uit
“Voor elk bedrijf was dit een bijzonder jaar, dat zagen we ook zeker terug in de inzendingen voor de B2B E-Commerce Awards. Er is steeds meer focus op het bieden van een goede online klantervaring naast het bestaande offline contact. Een B2B-klant moet online dezelfde mate van betrouwbaarheid ervaren als offline en dezelfde informatie ontvangen. De bedrijven die dit jaar in de prijzen zijn gevallen, tonen stuk voor stuk aan dat ze de klant centraal stellen in hun online webstore - ook als het gaat om een zeer complexe aankoop. Het niveau stijgt elk jaar, dus ik ben zeer benieuwd welke projecten we in 2022 mogen beoordelen”, stelt Michiel Schipperus.
Winnaars van de B2B E-Commerce Awards
Ook dit jaar stuurden veel verschillende bedrijven van over de hele wereld hun succesvolle B2B e-commerce projecten in. Vorig jaar viel onder andere het Nederlandse Royal Brinkman in de prijzen. Uit de ruim vijftig inzendingen uit negen verschillende landen, koos de jury, bestaande uit experts vanuit de branche, de volgende winnaars:
In de categorie ‘Best Newcomer’ won North Scaffold Products uit Canada de award. De jury prees de knappe prestatie van de leverancier van steigermateriaal om in minder dan negen maanden een webstore live te hebben. Een belangrijke pijler onder dit succes is de inzet van diverse online marketingkanalen, volgens de jury is dit bij North Scaffold op een niveau vergelijkbaar met dat van een volwassen e-commerce organisatie.
Nathan Ayres is door de jury uitgeroepen tot ‘E-Commerce Manager of the Year’. Ayres werkt bij Labelmaster, een leverancier van etiketten en labels uit de Verenigde Staten, en daar brengt hij verschillende afdelingen samen om e-commerce tot een succes te maken. Volgens het juryrapport toont Ayres aan over de belangrijkste eigenschap voor een e-commerce manager te beschikken: hij is in staat om alle verschillende aspecten binnen de gehele e-commerce operatie te overzien.
Vera Bradley Designs uit de Verenigde Staten wint de prijs voor beste project in de categorie ‘Enterprise’. Uit het juryrapport blijkt dat de producent van rug- en reistassen bijzonder goed geslaagd is in het bieden van functionaliteit die de klant dient, maar die ook voordelen op het gebied van efficiëntie oplevert voor de business. Bovendien is het Vera Bradley Designs gelukt om in een korte tijd veel klanten over te halen om gebruik te maken van de webshop.
De award op het gebied van ‘Innovation’ is gegaan naar Unverigomma uit Italië. De jury is onder de indruk van de manier waarop Univergomma, distributeur van banden, in een zeer competitieve markt de juiste snaar weet te raken bij hun klanten. De webshop van Univergomma maakt het heel gemakkelijk om producten te zoeken en selecteren en dat is een prestatie van formaat gezien de complexe catalogus. Daarnaast roemt de jury het bedrijf om de innovatieve manier waarop het bedrijf online tools heeft ontwikkeld, die zowel de klanten informeren als het salesteam ondersteunen.
In de categorie ‘E-Commerce Success’ wint Atkins Farm & Garden Machinery uit Ierland de award. De cijfers spreken voor zich, zo stelt de jury over de leverancier van machines voor de landbouw en tuinverzorging waar de omzet met meer dan honderd procent per jaar groeit. Deze groei komt voort uit een zeer weloverwogen strategie. De webstore is zeer informatiedicht, maar overzichtelijk, en geeft Atkins net voordeel ten opzichte van hun concurrenten in een competitieve markt.
De jury heeft Riverline Ergonomic, leverancier van werkschoenen uit Mexico, gekozen als winnaar van de award op het gebied van ‘User Experience’. Ergonomic zorgt dat klanten ook online alle informatie krijgen die ze nodig hebben om een goede aankoopbeslissing te maken, zelfs als het gaat om complexe productdetails. Aan de hand van hun uitgebreide analyses is duidelijk te zien dat klanten hun weg vinden naar de juiste producten.