Samsung tweede, LG nu derde op mobiele markt
Wie eind negentiger jaren een mobiele telefoon had, bezat of een Nokia, een Motorola of een Ericsson en heel misschien een Panasonic. Natuurlijk, er waren nog meer veelal obscure merken, maar die speelden slechts een rol in de marge.
De markt voor mobiele telefoons is inmiddels enorm gegroeid, van 162,8 miljoen stuks in heel 1998 naar 314,7 miljoen stuks in alleen het eerste kwartaal van 2010. De markt is diverser geworden en dat schept kansen voor nieuwkomers.
Ondanks het zwaardere weer waarin Nokia verkeerd, is het Finse bedrijf nog altijd goed voor 35 procent marktaandeel, zelfs een winst ten opzichte van 1998 (22,9). Dat was nog voor de start van de hechte samenwerking met Siemens.
Gemarginaliseerd
Van de tweede gigant van toen, Motorola, is met 3 procent nog maar weinig over. Ook Ericsson is gemarginaliseerd. Het Zweedse bedrijf was in 1998 met 14,6 miljoen de derde in aantal afgezette mobieltjes. In de eerste drie maanden van 2010 bestreek nu Sony Ericsson slechts 3,1 procent.
De Aziatische bedrijven hebben flink de wind in de zeilen gekregen. Samsung is uit niets tot 20,6 procent marktaandeel gekomen, LG heeft 8,6 procent van de markt en is daarmee de derde.
Ondanks de populariteit van de iPhone weet Apple begin 2010 slechts 2,7 procent van de gebruikers aan te spreken. Zelfs de Blackberry's van Research in Motion (RIM) zijn met 3,4 procent aantrekkelijker.
Bron: Gartner Group