RVO: innovatie met een steuntje in de rug
Onder die bedrijven vind je 4Silence, de partij die innovaties ontwerpt en fabriceert om geluidsoverlast van verkeer tegen te gaan. Zij ontwikkelde de Whisstone, een betonnen bak met sleuven, die dicht langs de weg moet worden ingegraven. Het geluid resoneert dan, waardoor het lawaai afbuigt in opwaartse richting. Een ideale, vernieuwende oplossing voor een maatschappelijk probleem. Een regeling waar 4Silence gebruik van maakte om hun idee gestalte te geven, is SBIR (Small Business Innovation Research). Met een SBIR-competitie daagt de overheid ondernemers uit om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor maatschappelijke uitdagingen. ‘In dit geval ging het om geluidsoverlast langs provinciale wegen’, vertelt René Broekhuizen, Programme Offi cer SBIR bij RVO.nl. ‘Op basis daarvan schreef 4Silence zich in. Zij hadden een goed idee en om dit verder uit te werken, hebben wij daar een onderzoeks- en ontwikkelingsopdracht aan gegeven.’
SBIR
Het bedrijf was één van de winnaars van de SBIR-uitvraag ‘minder geluid langs de provinciale weg’. De trofee? Exposure en fi nanciering. ‘We ontvingen een budget om onszelf te ontwikkelen en een showcase te bouwen om aan de buitenenwereld te tonen’, vertelt Eric de Vries, CEO van 4Silence. De overheid zet SBIR met een duidelijk doel in. ‘Als overheid proberen we met deze innovaties een aanbodzijde van de markt te creëren waarop we zelf willen gaan inkopen’, gaat René verder. 'In dit geval wilden de provincies geluidswerende maatregelen inkopen. Vervolgens zetten we onderzoeksen ontwikkelingsopdrachten uit om die te ontwikkelen. Is dat gebeurd, dan willen we ze graag kopen. Na het ontwikkelen van prototypes moet de ondernemer het product wel zelf vermarkten. Daar kunnen andere fi nanciële instrumenten van RVO.nl bij helpen’.
Horizon 2020
Toen het concept van 4Silence volledig duidelijk was, besloot het bedrijf gebruik te maken van Horizon 2020. ‘Horizon 2020 is echt bedoeld om je bedrijf uit te rollen in Europa’, vervolgt Eric. ‘We hebben in heel Europa dezelfde problemen als het gaat om verkeerslawaai. 4Silence heeft aangetoond hoe onze techniek werkt en bezit nu de fi nanciële middelen om de uitrol naar het buitenland te faciliteren.’ Deze middelen krijgen de ondernemers overigens niet voor niets: ze dienen met een duidelijk plan te komen. Elke van de Graaf, coördinator EU MKB team bij RVO.nl: ‘4Silence heeft een businesscase moeten ontwikkelen waarin ze aantonen dat het bedrijf een zelfstandige toekomstvisie heeft.’ Vervolgens moeten bedrijven naar Brussel om het plan te pitchen. ‘Dat bestaat uit een tien minuten lange presentatie voor een panel, opgevolgd met een Q&A-sessie. Op basis van dit gesprek beslist het panel of je geld krijgt.’ Een goede voorbereiding is cruciaal voor dit gesprek. ‘Vandaar repeteren we bij RVO.nl wat er in Brussel gaat gebeuren, zodat ondernemers goed zijn voorbereid.’
Gouden tip
Tot slot, welke gouden tip heeft Eric voor de ondernemer? ‘Het allerbelangrijkste is dat je een fantastisch product hebt, daarna komen focus en doorzettingsvermogen. Heb je uitsluitend een fantastisch product, dan betekent dat niet dat mensen gelijk staan te popelen dit af te nemen. Doe je iets nieuws, dan kost het overtuigen van mensen een hoop energie.’
4Silence
4Silence timmert hard aan de weg. ‘Internationaal gezien gaan we een volledige testopstelling bouwen langs de Deutsche Bahn. Ook zijn we momenteel bezig in het Verenigd Koninkr k, hebben we een showcase staan in België en liggen er plannen klaar voor Denemarken.’