ReviMedia in Amerika: 'niet lullen maar poetsen'
Special: Ondernemen in het buitenland - ReviMedia

ReviMedia in Amerika: 'niet lullen maar poetsen'

Redactie Baaz
Volgens velen is de Amerikaanse markt veel minder toegankelijk dan de Nederlandse, maar dat weerhield Bas Offers er niet van zijn bedrijf in de Verenigde Staten op te zetten.

Samen met zijn zakenpartner Frans van Hulle startte hij in New York en Panama City begin 2010 het marketingbedrijf ReviMedia. Anderhalf jaar later openden ze een kantoor in Nederland. De pioniers zijn echter nog lang niet klaar met hun veroveringstocht, op de planning staat in elk geval nog Canada en Engeland. Aan de geboorte van ReviMedia ligt een langdurige samenwerking ten grondslag. ‘Frans en ik werkten al een tijd samen toen we grote mogelijkheden in de Amerikaanse lead generation markt zagen.’

Waarom de keuze voor Amerika? ‘Het starten van ReviMedia in de Verenigde Staten was een vrij organische stap’, legt Bas uit. ‘Ik woonde er al tweeënhalf jaar, ken de markt goed en wist dat de onlinemarkt in Amerika veel groter was in vergelijking met West-Europa  en opvallend genoeg ook nog vrij onontwikkeld.’

Het gat in de markt waar Bas en Frans met het marketingbedrijf ReviMedia in sprong is het genereren van leads voor verzekeringsmaatschappijen. ‘Dat doen we door het promoten van eigen ontwikkelde onlinemarketingcampagnes. Leads - consumenten die graag een offerte ontvangen voor bijvoorbeeld een autoverzekering - worden in real time aangeboden aan kopers op ons lead exchange platform. Het platform fungeert als marktplaats voor bedrijven die deze leads in real time kunnen kopen; de kopers / adverteerders.’

Amerikaanse mentaliteit

Een ander land, een andere cultuur en een andere arbeidsmoraal, daar kwamen de mannen snel genoeg achter. ‘Het is hier “Niet lullen maar poetsen”, een mentaliteit die ik wel waardeer. Medewerkers blijven vaker wat langer op kantoor, de ondernemingsgeest zit er bij velen in’, vertelt Bas. Ook het verschil met Nederlandse klanten is merkbaar. ‘We hebben het gevoel dat partijen wat minder snel nieuwe dingen proberen op de Amerikaanse markt. Het is dus zaak om goed potentiële klanten te pitchen die wij kunnen helpen.’

Dat Bas zijn bedrijf in Amerika opzette is voor de meeste Nederlandse ondernemers een droom, maar hoe is het voor hem? ‘Voor ons was het zaak om zo snel mogelijk een positieve cashflow te genereren, terwijl we ons eigen geld gebruikten als investering. In New York zijn er veel investeringsfondsen en ‘venture capitalists’, door je te begeven in kringen met jonge ondernemers is het niet moeilijk om met dit soort partijen in contact te komen indien dat nodig is.’ Begin 2011 lanceerde Bas en Frans de eerste campagnes waarna het bedrijf een spurt nam.

‘Het eerste jaar van ReviMedia kenmerkte zich door de opzet van ons technische platform en de uitrol van de eerste campagnes. Na enkele maanden testen en optimaliseren hebben we onze eerste campagnes begin 2011 gelanceerd. In het tweede kwartaal zijn we snel gegroeid en doen we nu onder andere vier tot vijf procent van alle leads die in Amerika worden gegenereerd voor autoverzekeringsmaatschappijen. Aangezien we het bedrijf met eigen financiële middelen zijn gestart, hebben we even gewacht met het aannemen van personeel.’ Tegenwoordig bestaat het bedrijf uit zestien medewerkers, verspreid over drie kantoren en zijn er momenteel zes open posities waarvan twee in New York.

Niet alleen maar zonneschijn

Op weg naar succes zijn er obstakels die je moet overwinnen. Ook Bas en zijn zakenpartner liepen een aantal problemen tegen het lijf. Hun grootste probleem was het kip en het ei verhaal. Voor hun campagnes hadden zij kopers nodig op hun platform, maar zonder verkeer op dat platform geen geïnteresseerde kopers. Ook de mediapartners bleven uit, want ook om competitieve prijzen voor campagnes te kunnen bieden zijn kopers die zich aansluiten op je platform essentieel. Met hard werken en creatieve oplossingen voor problemen kom je een heel eind, zo blijkt. ‘We hebben voor onze mediapartners investeringen moeten doen om het verkeer in gang te zetten’, vertelt Bas. ‘Daarnaast is het een kwestie van volhouden en blijven pitchen om kopers binnen te halen. Toen dat balletje eenmaal begon te rollen, werd het allemaal veel gemakkelijker.’

Van alle problemen die ze tegenkwamen heeft Bas geleerd, gelukkig maar want sommige problemen kom je nog wel eens een tweede maal tegen in je loopbaan als ondernemer, vertelt Bas openhartig. ‘We zijn momenteel bezig met het lanceren van leadcampagnes voor nieuwe partijen, waaronder de automarkt. We gaan in sommige gevallen weer door precies hetzelfde kip en ei verhaal als eerder. Omdat we hier in het begin van ReviMedia ook mee te maken hebben gehad, is het nu eenvoudiger om hierop te anticiperen.’

Stroopwafels en hagelslag

Na vierenhalf jaar in New York, heeft Bas nog geen plannen om terug te gaan naar Nederland. ‘Na het vinden van mijn stroopwafels en hagelslag in New York moet ik zeggen dat ik mij gemakkelijk heb aangepast aan de Amerikaanse cultuur.’ Niet alleen de Hollandse etenswaren houden hem op zijn plek, ook het verschil in cultuur is bepalend. ‘Nederlanders zijn wat directer en met name ikzelf kan me zo nu en dan wat minder serieus opstellen in een werkomgeving dan Amerikanen. Ik denk dat de mensen waarmee we werken inmiddels wel gewend zijn aan die vreemde Hollanders.’

Dat Bas zich prima thuisvoelt in de Verenigde Staten, wil niet zeggen dat hij geen bezoekjes meer brengt aan ons kikkerland. ‘Ik kom elke twee à drie maanden voor een bezoek aan ons kantoor in Almere, waar het technisch hart van de ontwikkelaars zit. Het is belangrijk om goede onderlinge contacten met alle kantoren te onderhouden. Daarnaast is Nederland een markt die echt voorloopt. Voldoende inspiratie dus.’ Die inspiratie is welkom aangezien Canada en Engeland ook nog veroverd moeten worden.

Aan ambitie ontbreekt het Bas niet, daar is hij helder over: ‘Onze ambitie is om op vrij korte termijn meer dan honderd kopers te hebben aangesloten op ons platform.’ Hoe hij dit gaat bereiken? ‘Door meerdere verzekeringsproducten aan te bieden en nieuwe verticals te starten. We willen in Amerika de leidinggevende partij zijn voor het aanbieden van leads aan kopers in meerdere verticals, zodat wij voor mediapartijen de meest interessante partij zijn om dergelijke producten te promoten. Daarnaast is internationale expansie van belang en willen we in de landen waarin we ons begeven een rol als marktleider krijgen.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie