Review: Rolls-Royce Ghost
Imposant
We zitten aan de koffie in hotel Huis Ter Duin in Noordwijk, met zicht op de parkeerplaats. De chauffeur komt met de auto de parkeerplaats op rijden, onze eerste indruk is in een woord ´imposant´. Wanneer de auto naast de Infiniti Q50 wordt geparkeerd, waarmee wij gekomen zijn, zien we hoe groot de Ghost daadwerkelijk is. Onze Japanner is bepaald geen kleintje, maar valt in het niet bij de zilveren Engelsman.
Frisser
We rijden naar het helicopterplatform van het hotel, waar we enkele foto´s mogen nemen. Daar vallen ons direct de eerste verschillen op ten opzichte van de eerste versie van de Ghost, die in 2010 op de markt kwam. Inmiddels zijn we dus toe aan de tweede editie; de “Series II”. De facelift maakt de auto op het gebied van uiterlijk een wat frissere indruk. Rolls-Royce maakt gebruik van LED koplampen en nieuwe dagrijverlichting, ook met LED. Onderhuids zijn kleine aanpassingen gedaan, het onderstel is verfijnd.
BMW
Het Duitse merk BMW is al een tijdje eigenaar van Rolls-Royce. En dat is te merken, het merk vormt nu een perfecte combinatie tussen Duitse degelijkheid en Engelse klasse. Onderhuids vinden we veel BMW onderdelen, de Ghost is grotendeels op de BMW 7 Serie gebaseerd. Maar ‘aan de oppervlakte’ is het overwegend English design wat de klok slaat. Zie je het dan nergens terug? Jawel hoor, het meest opvallende is het iDrive systeem dat een op een is overgenomen uit de modellen van BMW. Dat vinden wij geen schande, daar het naar onze mening al het best werkende multimediasysteem in zijn soort is.
Tapijt
Een Rolls wordt vaak bereden door een chauffeur. De eigenaar zit dan op de stoel rechtsachter, met de voetjes diep in het hoogpolige tapijt. De luchtvering zorgt voor een comfortabele beleving en het driedubbeldikke glas voor rust aan boord. De stoelen achterin zijn net zo luxe als voorin, alle kanten op te stellen en natuurlijk te verwarmen en koelen. Als dit nog niet genoeg is, biedt Rolls-Royce ook nog een verlengde versie van de Ghost: de LWB. Dan komt er nog eens bijna 20 centimeter extra beenruimte bij.
Genen
Een merk met BMW genen vraag echter ook om een stukje sturen. Motorinhoud is er in ieder geval genoeg, de inhoud van de V12 is maarliefst 6592 CM3. Daarmee perst Rolls-Royce maarliefst 571pk uit het atmosferische blok. We nemen het dunne stuur in de hand, meteen is het duidelijk dat de auto zich het liefst met een fluwelen handschoen laat bedienen. Waar in een BMW 7 Serie nog een vleugje rijdynamiek te bespeuren is, wil de Ghost vooral rustig zoevend door het leven. De power is er wel, de Ghost knalt in 4,9 seconden naar 100km/u, maar is er vooral om op papier de baas te zijn. Wederom de overtreffende trap op de automarkt.
Spirit
De constant aanwezige Spirit Of Ecstasy staat prominent op de motorkap. We rijden inmiddels weer door de zuidduinen van Noordwijk voor enkele filmopnames, zelfs in deze chique wijk wordt door omstanders met bewondering naar ´onze´ limousine gekeken. Helaas moeten wij de Rolls-Royce met een prijskaartje van €420.000,- weer meegeven aan de chauffeur. Een mooie ervaring rijker!