Review: Porsche Cayenne S E-Hybrid
Review: De Porsche Cayenne S E-Hybrid

Review: Porsche Cayenne S E-Hybrid

Redactie Baaz
Wie een leaseauto rijdt heeft te maken met bijtelling. Die bijtelling kan behoorlijk verschillen en wordt gebaseerd op de uitstoot van de auto. Nu denk je bij een lage uitstoot niet direct aan een Porsche. Toch heeft het merk maarliefst drie auto´s te koop in de lage bijtellingscategorie van 14%.

Acht ton

Onder dat drietal horen deze Cayenne S E-Hybrid, de Panamera S E-Hybrid en de 918 Spyder. Die laatste valt onder de categorie hypercars en kost bijna acht ton. Toch heeft Porsche er al behoorlijk wat verkocht in ons land!

Binnen de perken

De Cayenne is iets meer bereikbaar met een vanafprijs van €85.100,-. Dat blijft een hoop geld natuurlijk, maar doordat er geen BPM op de Cayenne wordt geheven blijft de basisprijs enigszins binnen de perken. Met wat opties kost deze Cayenne wel €130.075. Voor die prijs krijg je wel accessoires als luchtvering, een uitgebreid leerpakket en een geluidssysteem van Bose.

Knopjes

Wanneer je plaats neemt achter het stuur van de Cayenne krijg je het gevoel dat je plaats neemt in een sportwagen. De bruin lederen stoelen zitten prettig en de cockpit is goed op de berijder afgestemd met een grote hoeveelheid knopjes. Wat altijd terugkomt in de Cayenne, zijn de grote handgrepen aan de middenconsole. Die moeten bijdragen aan het wat ruigere gevoel dat bij een terreinwagen hoort. Voor mensen die echt midden in het bos wonen, is een Range Rover beter geschikt. Maar 95% van de kopers gaat nooit daadwerkelijk offroad rijden en zal de terreincapaciteiten dan ook nooit toepassen.

Combinatie

De Cayenne S E-Hybrid wordt aangedreven door een 3.0 liter grote V6 benzinemotor en een elektromotor. De accu van de elektromotor laad je op via een stekker en tijdens het rijden met bijvoorbeeld de kracht die vrijkomt tijdens het remmen. Het gecombineerd vermogen van de twee motoren is 416pk. Qua prestaties doet deze versie dan ook niet onder voor een gemiddelde Cayenne. Echter, de Cayenne Diesel bijvoorbeeld rijdt naar mijn idee rustiger en ook zuiniger. Met een volle accu is het op lage snelheden mogelijk om volledig elektrisch te rijden, in de stad ideaal dus. In de eerste kilometers is het weliswaar zuinig rijden met deze Hybrid, maar wanneer de accu leeg is (en dat is vrij snel) gaat het verbruik behoorlijk omhoog en is het verschil met een reguliere Cayenne S verdwenen.

Anders

Ondanks het hoge gewicht van bijna 2400 kilo stuurt de auto fijn en voelt de auto degelijk. Een klein verschil met een normale Cayenne is er echter wel, extra gewicht door aanwezigheid van de accu´s draagt nu eenmaal nooit bij aan een goede wegligging. En ook het gevoel in de pedalen is anders dan bij de andere Cayenne-modellen. Vooral het rempedaal voelt kunstmatiger en minder puur dan je in een Porsche verwacht. We zijn dit wel gewend van hybride auto’s, maar bij een Porsche kijken we hier simpelweg extra kritisch naar.

Reizen

Ook op de lange afstand is het goed toeven in deze SUV met het DNA van een sportwagen. Zet de auto in comfortmodus en de luchtvering van de Cayenne wordt milder afgesteld. De stoelen zijn te verwarmen of te koelen. Het multimediasysteem linkt perfect met je telefoon en de navigatie werkt snel en intuïtief. Muziek spelen we af via Bluetooth over het Bose geluidssysteem. Voor de echte muziekliefhebber biedt Porsche ook nog de keuze voor een geluidssysteem van Burmester. Dan heb je het beste geluid dat wij kennen in een auto, maar dit kost wel een paar duizend euro extra.

Populair

Niet voor niets is deze auto zo populair op dit moment. Onder de streep bespaar je simpelweg een hoop geld door de 14% bijtelling ten opzichte van de standaard 25%. Zeker op een aanschafwaarde van deze categorie gaat dit om een paar honderd euro per maand.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie