Renault Group positioneert zich met Exotec als innovatieve koploper in autologistiek
Renault Group positioneert zich met Exotec als innovatieve koploper in autologistiek

Renault Group positioneert zich met Exotec als innovatieve koploper in autologistiek

Redactie Baaz

Renault Group kiest voor Exotec om de logistieke site van Villeroy Parts and Accessories in Frankrijk te automatiseren. De integratie van deze nieuwe oplossing is een primeur voor een autofabrikant en een nieuwe stap in de technologische transformatie van Renault Group. 

Door deze samenwerking kan de Groep haar klanttevredenheid nog meer verbeteren. De 191 Skypod robots automatiseren de weg die onderdelen afleggen van ontvangst tot verzending, waardoor de verwerkingstijd van klantenorders tot wel 6 keer wordt verkort.  

Deze "good to men" oplossing verbetert niet alleen de werkomstandigheden voor de werknemers, maar vermindert ook het energieverbruik van de locatie met 30% vergeleken met de traditionele werkwijze. 

Vandaag presenteert Renault Group in zijn grootste aftersalesmagazijn in Villeroy zijn nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit, uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autofabrikant. De Skypod robots vergemakkelijken het werk van de operatoren door items in de hoogte te picken, wat het risico op vallen van werknemers wegneemt. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden wordt zo tot 6 keer verkort en bovendien optimaliseert het de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. 

"We zijn trots op de samenwerking met Exotec om onze supply chain uit te rusten met Skypod robots, waarmee we onze Villeroy-vestiging als koploper in innovatie positioneren. Dankzij dit systeem en het aanwezige personeel kunnen we het aantal bestellingen met 25% verhogen en nog meer streven naar uitstekende klanttevredenheid, wat voor ons een prioriteit blijft", aldus Xavier Lhors, directeur aftersales logistiek bij Renault Group. 

"De samenwerking tussen Renault Group en Exotec brengt een toonaangevende autofabrikant en een opkomende speler in de roboticalogistiek samen. We zijn er trots op samen te werken met Renault Group, een belangrijke speler in zijn sector, wiens vertrouwen aantoont dat Exotec in staat is te voldoen aan de complexe en specifieke behoeften van zijn klanten. De flexibiliteit van ons Skypod Systeem, om zich aan te passen aan veranderingen in de productie, is een troef voor spelers in de auto-industrie die op zoek zijn naar meer operationeel comfort en efficiëntie", zegt Thomas Genestar, managing director voor West-Europa bij Exotec.  

Een flexibelere logistieke oplossing 

De magazijnrobots van Exotec onderscheiden zich door hun flexibiliteit en schaalbaarheid bij veranderende productiebehoeften. Het systeem kan in realtime worden aangepast door rekken, robots of transportbanden toe te voegen en is daarmee perfect geschikt voor de dynamische eisen van het dagelijkse werk in de Villeroy-vestiging.  

De robots van Exotec rijden autonoom dankzij geavanceerde navigatie- en besturingsmogelijkheden. Door hun compacte en flexibele ontwerp bewegen ze snel en efficiënt in complexe logistieke omgevingen, ook in de buurt van werknemers en andere apparatuur. 

Het magazijn van Renault in Villeroy zet op dit moment 191 robots in om het bedrijf te ondersteunen met orderverzameling, inventarisatie, opslag of samenpersing. Exotec biedt dus een flexibele, schaalbare oplossing voor het beheer van productstromen in logistieke centra.  

Hoe de oplossing werkt:

Injectie: De pallets die bestemd zijn voor opslag in de fabriek worden geplaatst in Exotec bakken van 60 liter. Deze bakken worden vervolgens getransporteerd door een robot die ze in de opslagrekken plaatst. 

Picken: Wanneer de bestellingen van klanten binnenkomen, worden de picktaken toegewezen aan de pickstations. Een robot haalt het referentienummer van de bestelde artikelen op en brengt ze naar de pickstations. Deze handeling wordt herhaald voor elk artikel in de bestelling. 

Verzending: Nadat de items zijn voorbereid, worden de pakketten naar de verzendruimte gebracht, waar ze worden verzegeld en naar de verzendruimte worden gebracht om in vrachtwagens te worden geladen. 

De nieuwe installatie draagt niet alleen bij aan de verbetering van de werkomstandigheden en de veiligheid van de operatoren in Villeroy, maar beantwoordt ook aan de behoeften en eisen van de klanten van de Renault Group: kortere levertijden voor een steeds efficiëntere dienst na verkoop.   

 

De logistieke site van Villeroy op zijn best: 

Op zijn hoogtepunt kan de faciliteit bijna 4.000 lijnen per uur voorbereiden met veertien pickstations.  

De voorbereidingstijd voor een bestelling (van begin tot levering van het pakket tot verzending) is 20 minuten. Voorheen duurde dit 2 uur.  

De keuze voor Exotec betekent dat het energieverbruik van de locatie met 30% daalt in vergelijking met de traditionele werkwijze, vooral doordat de handlingapparatuur is vervangen door robots die minder energie verbruiken. 

De logistieke site van Villeroy verwerkt momenteel tot 40.000 orderlijnen per dag met 110.000 productreferenties, waarvan 20.000 beheerd door de het systeem van Exotec. Het omvat zowel de nieuwste modellen van de Groep (Scenic, Rafale, enz.) als oudere modellen, waardoor de Groep al haar klanten onderhouds- of reparatieoplossingen kan bieden met een hoge kwaliteitsservice. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie