Reclame maken via social media, hou je aan de regels
Dat reclame niet misleidend of vergelijkend mag zijn, is inmiddels wel bekend. Hoewel er genoeg bedrijven zijn die de grens opzoeken door de naam van de concurrent niet te noemen, maar wel heel duidelijk te maken met welke partij ze hun product vergelijken. Toch zijn er wel regels waar je je aan moet houden om (juridische) problemen te voorkomen. Welke regels dat zijn is te lezen in de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Social Media
Om erachter te komen wat je allemaal wel en niet mag doen op social media-platforms als Facebook en Twitter, is er nu de Reclamecode Social Media 2014. Daar staat bijvoorbeeld te lezen dat je best mag betalen voor berichten die je op die platforms verspreid, maar dat je dat dan wel even moet melden door hashtags als #spon of #adv te gebruiken. Verder lees je ook alles over wanneer je sms’jes, e-mails of berichten op fora als spam worden beschouwd (wat verboden is) en wanneer als onschuldige nieuwsbrief.
Aanrader
Maak jij wel eens reclame op social media, dan is het een aanrader de code door te nemen en te checken of je het allemaal volgens de regeltjes doet. Je wilt immers niet het risico lopen dat de consument met een klacht bij de Reclame Code Commissie aanklopt.