Q1: Minder faillissementen in retail
Het aantal faillissementen in de detailhandel daalde in het eerste kwartaal van 2018 met ruim 8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Voor het jaar als geheel gaat ABN AMRO uit van een daling met meer dan 10 procent.
Ook in de autohandel is sprake van een forse daling van het aantal faillissementen. In het eerste kwartaal van 2017 waren dit er 37, in het eerste kwartaal van 2018 waren dit er 12.
Uitdagingen aanwezig
De daling van het aantal faillissementen heft te maken met de positieve economische omstandigheden. De consument heeft meer te besteden en ook het vertrouwen om extra inkomen uit te geven. Het consumentenvertrouwen staat in de eerste maanden van 2018 nog steeds rond het hoogste punt sinds begin 2001.
De omzet en verkoopvolumes nemen dan ook toe. Voor retailers draagt extra omzet vaak direct bij aan de absolute winst, omdat een groot deel van de kosten ‘vast’ is. Winstgevendheid op online omzet blijkt daarbij wel een grotere uitdaging, zeker als schaalgrootte ontbreekt.
Hoewel de daling in het aantal faillissementen en de groei van de verkoopvolumes positief zijn, zijn duidelijke uitdagingen aanwezig. Niet iedere retailer herkent zich in de positieve omstandigheden. De grote concurrentie en het veranderende consumentengedrag zorgen dan niet iedereen kan profiteren van het positieve economische klimaat.
Vooral online omzet stijgt sterk
De sterkste groei zit hierbij bij de internetomzet. In de eerste twee maanden van het jaar nam deze (jaar-op-jaar) met 20,9 procent toe. Hierbij steeg vooral de internetomzet van de ‘fysieke’ retailers van wie het zwaarte punt offline ligt hard (+23,9). De omzetstijging van ‘pure’ webwinkels bedroeg 19,1 procent in de eerste maanden van 2018.