Push e-mail in Nederland in premature fase
Ruim tweederde van de Nederlandse grootzakelijke ondernemingen in het bankwezen, transport en commercile dienstverlening heeft push e-mail uitgerold. Slechts een minderheid gebruikt het echt.
Dat blijkt uit een onderzoek van Excitor, een aanbieder van push-e-mailoplossingen onder 100 IT- en mobiliteitsmanagers in de grootzakelijke markt.
Push e-mail is een systeem waarbij nieuwe e-mail meteen zichtbaar wordt op de e-mailclient en niet pas na het periodieke pollen van de server. Sinds de introductie van de BlackBerry is push e-mail populair geworden.
De cijfers wekken een te rooskleurige indruk. In 42% van de ondernemingen is push e-mail bijvoorbeeld uitgerold onder hun werknemers, maar binnen deze groep bedrijven wordt push e-mail slechts door maximaal 5% van de werknemers daadwerkelijk gebruikt. BlackBerry is de meest populaire oplossing voor push e-mail (50%), gevolgd door Windows Mobile met bijna 20%.
Meer dan de helft van de ondervraagde managers is ontevreden over push e-mail. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de hoge investeringskosten (met name het aanschaffen van een duur apparaat) en de hoge gebruikskosten, in het bijzonder in het buitenland. Andere redenen zijn de gebrekkige aansluiting met andere applicaties, zoals een CRM-systeem en de veiligheid.
Excitor concludeert aan de hand van het onderzoek dat de markt zich nog in een premature fase bevindt. Veel bedrijven zijn nog bezig met het testen van push e-mail en/of het ontwikkelen van een mobiliteitsstrategie.
Push e-mail is een systeem waarbij nieuwe e-mail meteen zichtbaar wordt op de e-mailclient en niet pas na het periodieke pollen van de server. Sinds de introductie van de BlackBerry is push e-mail populair geworden.
De cijfers wekken een te rooskleurige indruk. In 42% van de ondernemingen is push e-mail bijvoorbeeld uitgerold onder hun werknemers, maar binnen deze groep bedrijven wordt push e-mail slechts door maximaal 5% van de werknemers daadwerkelijk gebruikt. BlackBerry is de meest populaire oplossing voor push e-mail (50%), gevolgd door Windows Mobile met bijna 20%.
Meer dan de helft van de ondervraagde managers is ontevreden over push e-mail. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de hoge investeringskosten (met name het aanschaffen van een duur apparaat) en de hoge gebruikskosten, in het bijzonder in het buitenland. Andere redenen zijn de gebrekkige aansluiting met andere applicaties, zoals een CRM-systeem en de veiligheid.
Excitor concludeert aan de hand van het onderzoek dat de markt zich nog in een premature fase bevindt. Veel bedrijven zijn nog bezig met het testen van push e-mail en/of het ontwikkelen van een mobiliteitsstrategie.