Porsche vernieuwt Panamera-lijn, 14 procent bijtelling
Porsche heeft de stofdoek over de Panamera-lijn gehaald. Eyecatcher is de niuwe motor: een 416pk sterke plug-in-hybride Panamera S E-Hybrid. Maar minstens zo interessant is de bijtelling van 14 procent, ongewoon laag voor een auto in deze categorie.
Reden voor de lage bijtelling is natuurlijk de hybride motor. Dankzij een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100km en een co2-uitstoot van 71 g/km is deze auto ook vriendelijk voor het milieu. De elektromotor levert 95 pk (70Kw). Dat is vijf keer meer dan de accu van zijn voorganger.
Het milieuvriendelijke karakter wil niet zeggen dat je niet een aardig potje gas kan geven met deze hybride. De topsnelheid ligt op een nette 270 km/u en binnen 5,5 seconde zit je op de 100 km/u.
Design
Naast een nieuwe motor heeft de Panamera ook een subtiele facelift gehad. Vloeiende lijnen zorgen voor een 'gestrekter silhouette', aldus het persbericht. Ook het raam aan de achterzijde is verbreed. Wat betreft standaarduitrusting beschikken alle modellen nu over bi-xenon-koplampen, een automatische achterklep en een multifunctioneel stuurwiel.
Rijmodi
Als Parallel Full Hybrid heeft de Panamera S E-Hybrid diverse rijmodi. Volgens de NEDC bedraagt de elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius maximaal 36 km. Porsche verwacht dat deze actieradius in de praktijk uitkomt op 18-36 km, onder meer omdat het NEDC meet met uitgeschakelde airco of verwarming. Onder zeer gunstige omstandigheden is overigens een grotere actieradius haalbaar.
Prijzen van de nieuwe Porsche Panamera zijn nog niet bekend. Vanaf juli zal de auto in de showroom te bewonderen zijn.