Outsourcing: kostenreductie niet meer belangrijkst
Het besparen op de kosten was tot voor kort de belangrijkste motivatie voor uitbesteding. Maar klanttevredenheid en een goede relatie met de andere partij lijkt tegenwoordig de nieuwe maatstaf.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de concultancygroep Brown-Wilson, waarin 20.000 gebruikers en klanten naar hun mening werd gevraagd over 4500 outsourcingaanbieders en 300 outsourcingadviseurs.
Winnaars in het onderzoek zijn de outsourcing-bedrijven die hoog scoren op het gebied van innovatie en structurele verbeteringen. De bedrijven met lage scores voor klanttevredenheid zijn in de onderste regionen geindigd.
Deze ontwikkeling brengt een ander fenomeen met zich mee: nearshoring. Deze vorm van uitbesteden 'dichter bij huis' leverde in het onderzoekde hoogste klanttevredenheidsscores op en - hoewel nog mondjesmaat toegepast -wint momenteel aan populariteit.
In totaal waren meer dan 70.000 leidinggevenden en medewerkers van allerlei bedrijven bij het onderzoek betrokken.