Oprichters Seepje in befaamde Forbes under-30 lijst
De 30 meest vooruitstrevende en veelbelovende talenten tot 30 jaar oud worden opgesomd in de ‘Forbes 30-under-30 Europe 2018’. Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse (26) schitteren in de categorie ‘Social Entrepreneurs’.
Sinds 2014 maken Melvin (links op foto) en Jasper (rechts) van Seepje was- en reinigingsproducten op basis van schillen van de Sapindus mukorossi vrucht. Ze zagen als 21-jarige studenten dat er een natuurlijke vorm van zeep ontstaat wanneer deze ‘superschillen’ met water in aanraking komen.
Positieve impact op mens en milieu
De twee begonnen met 4.600 euro studiefinanciering. Onder een schonere wereld verstaan zij, naast effectieve producten, een positieve impact op mensen en het milieu.
'Iedereen moet beter worden van onze producten en we geloven dat dit kan', aldus Jasper. Seepje streeft naar natuurbehoud en betere werkomstandigheden in het Himalaya gebied, waar de schillen in overvloed aan bomen groeien. Krachten van de sociale werkplaats pakken de producten in. Inmiddels worden de producten verkocht door zo’n 1.200 winkels in Nederland en België.
Sympower en Sustainer Homes
In de categorie ‘sociaal ondernemen’ staan nog twee Nederlandse initiatieven: Sympower (oprichter Simon Bushell) en Sustainer Homes (oprichters Jacintha Baas, Wolf Bierens, Sol van Kempen, Gert van Vught). Valerie Hirschhauser en David Kellerman van Frank about Tea zijn terug te vinden in de categorie ‘Retail en Ecommerce’.
De lijst is terug te vinden in de Forbes uitgave van 28 februari.