Opel is helemaal klaar voor WLTP
Opel houdt sinds 2016 rekening met deze nieuwe testprocedure bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. Daardoor beantwoorden nu alle modellen aan de nieuwe eisen. Opel is dus volledig ‘WLTP-ready’, waardoor de aflevering van nieuwe Opels geen enkele vertraging ondervindt. Dat geldt voor zowel benzine- als diesel, LPG- en CNG-modellen en de elektrische Ampera-e, in alle uitvoeringen.
Brandstofverbruikscijfers
Opel begon al in juni 2016 met het publiceren van WLTP-brandstofverbruikscijfers bij de nieuwe generatie Astra en vernieuwde Mokka X en Zafira. Die modellen werden destijds al getest volgens het nieuwe protocol.
Opel ging nog een stap verder met de tweede generatie Insignia met een typegoedkeuring voor de Insignia 2.0 Bi-Turbo dieselmotor volgens WLTP medio 2017, een jaar voordat de nieuwe regels van kracht zouden worden. Om daaraan te voldoen, zijn alle personenauto’s van Opel voorzien van de modernste technologie, zoals selectieve katalytische reductie (SCR) voor diesels en Gasoline Particulate Filters (GPF) voor benzineversies met directe brandstofinjectie.
WLTP: gemeten waarden dichterbij realiteit
Net als de New European Driving Cycle (NEDC) is de WLTP een laboratoriumtest. De NEDC gaat echter uit van een theoretische rijcyclus. Bij de WLTP wordt gebruik gemaakt van meer realistische rijprofielen die bepaald zijn op basis van wereldwijde statistische onderzoeken. De WLTP omvat vier testonderdelen met verschillende snelheden: langzaam, medium, snel en extra snel.
Elk onderdeel bestaat uit diverse rijfases, stops, optrekken en remmen. En elke motor/transmissie-combinatie van een model ondergaat de test, zowel de economische instapversie als de topuitvoering met meest luxe uitrusting. NEDC geldt bovendien alleen in Europa, terwijl de WLTP-cyclus wereldwijd vergelijkbare verbruikscijfers oplevert.