Onze kleding kopen we steeds vaker mobiel
De fashionsector scoort hiermee hoger dan de totale retailsector (met een gemiddelde van 37 procent). Het zijn resultaten uit het Fashion Flash Report 2016 van Criteo, een specialist op het gebied van performancemarketing. Voor het rapport onderzocht Criteo 34 Nederlandse moderetailers en meer dan 250.000 transacties, en ondervroeg daarnaast ruim 1.500 fashionshoppers.
Koopgedrag van de ‘smartphonista’s’
Het onderzoek ging ook verder in op het gedrag van ‘smartphonista’s’: de nieuwe generatie consumenten die regelmatig shoppen via hun smartphone. Zo wordt het kleine scherm van de smartphone vaker gebruikt om producten met een laag risico aan te schaffen (zoals T-shirts) en producten die niet gepast hoeven worden (zoals accessoires).
In het weekend kopen shoppers vaker via smartphone of tablet dan doordeweeks. En kopen ze wel doordeweeks, dan doen ze dat vooral in de ochtend via hun smartphone. Overdag gebeurt dit vaker via desktop en ’s avonds het vaakst via een tablet.
Hoe koopt men elders online kleding?
In landen als Zuid-Korea, Turkije, Japan en Brazilië wordt de smartphone zelfs nog vaker dan de tablet gebruikt voor onlinefashionaankopen. Vergeleken met deze landen lopen de meeste landen in Europa relatief achter voor wat betreft smartphonegebruik.
Ook in Nederland is het aandeel van smartphonegebruik ten opzichte van tabletgebruik lager dan in buurlanden België en Duitsland. 'De resultaten van het Fashion Flash Report 2016 tonen aan dat Nederlandse marketeers nog volop ruimte hebben om de smartphone-ervaring van Nederlandse gebruikers verder te optimaliseren', zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Noord-Europa van Criteo. 'Retailers doen er daarom goed aan mensgerichte identificatietechnologieën aan te wenden om de nieuwe generatie fashionshoppers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.'