Ons wagenpark is relatief oud en daardoor milieuvervuilend
Nederlanders kopen veel occasions en weinig nieuwe auto’s. Nederland heeft daardoor een relatief oud wagenpark, dat steeds verder vergrijst.
Hierdoor blijft de gemiddelde CO2 uitstoot van het Nederlandse wagenpark hoog, schrijft het ING Onderzoeksbureau. Nieuwe auto’s stoten gemiddeld steeds minder CO2 uit. Nederland profiteert echter maar beperkt, door de relatief lage verkoop van nieuwe auto’s. Daar lijkt ook het komende jaar weinig verandering in te komen.
In 2017 profiteert de autobranche van economische groei - het aantal nieuw registraties stijgt naar verwachting naar 410.000 (+7 procent). Maar dat is nog altijd ver onder het pre-crisis gemiddelde. In 2018 zakt de markt terug tot 400.000. Vooral omdat de verwachte zakelijke vervangingsvraag gering zal zijn.
Nieuwverkoop blijft achter
Terwijl veel andere markten zich herstelden van de crisis, blijft de nieuwverkoop van auto’s in Nederland structureel achter. Het Nederlandse aandeel in de Europese autoverkoop zakte mede daarom de afgelopen 10 jaar van 3,2 naar 2,5 procent.
In Nederland is het vooral de particuliere koper die is afgehaakt. Private lease wordt volop ingezet om deze terug te winnen. Het aantal private lease contracten nam in de eerste helft van 2017 met 21.000 toe. In dit tempo verwacht ING dat haar eerdere voorspelling (100.000) voor 2020 verdubbeld wordt naar 200.000 contracten.
Toch kiest de massa nog altijd liever tweedehands. Het volume van private lease staat in schril contrast met de 1,95 miljoen verhandelde gebruikte auto’s in 2016. Er worden jaarlijks 5 maal zo veel occasions verhandeld als nieuwe auto’s verkocht.
Wagenpark vol met occasions
In vergelijking met andere Europese landen kopen Nederlanders vaak occasions. Nederland is en blijft een land van tweedehands auto’s. Dat heeft echter ook te maken met verschillen in aanschafprijzen.
De relatief lage nieuwverkoop in Nederland kan deels herleid worden tot relatief hoge aanschafprijzen van nieuwe auto’s. Een gevolg van vrij hoge belastingen op aanschaf van nieuwe personenauto’s. Ten opzichte van geheel Europa zijn persoonlijke transportmiddelen (voornamelijk auto’s) in Nederland gemiddeld 18,5% duurder. Nederland is inmiddels wel begonnen met afbouw van de BPM belasting op nieuwe auto’s.