Online kleding verkopen: hoe maak je je bedrijf tot een succes?
Heb je de droom om een kledingwinkel te starten? Dat kun je tegenwoordig natuurlijk ook online doen! Sterker nog, dat kan zelfs eenvoudiger zijn dan het openen van een fysieke winkel. Je kunt er tevens aan denken om hiermee te beginnen, om later eventueel te bedenken of je ook een fysieke winkel wilt managen. Het is natuurlijk wel wenselijk om je webwinkel voor kleding tot een succes te maken! In dit artikel delen we onze tips.
Goede online zichtbaarheid
Om te beginnen is het belangrijk dat je goed kunt worden gevonden online. Je kunt social media bijvoorbeeld slim inzetten voor zichtbaarheid. Maar let er ook op dat je SEO in orde is, waarmee je beter wordt gevonden via zoekmachines zoals Google. Je kunt SEO op allerlei manieren verwerken in je website, bijvoorbeeld in de domeinnaam die je kiest. Met een domeincheck naar een relevante zoekterm kun je controleren of een domein nog vrij is: hopelijk kun je de gewenste domeinnaam in gebruik nemen. Het kiezen van een andere extensie is anders wellicht ook een optie, denk bijvoorbeeld aan .com in plaats van .nl. Vervolgens kun je je webshop maken op het door jou gekozen domein!
Zoek een niche
Als het op de strategie aankomt, is het verstandig om op zoek te gaan naar een niche waarin je je kunt specialiseren. Er bestaan immers al een heleboel bedrijven die kleding verkopen: wat onderscheidt jou van de rest? Waarom willen mensen bij jou komen winkelen? Je kunt je richten op een specifieke stijl, zoals preppy of juist urban. Of richt je op een bepaalde maatcategorie. Ook een richting voor een specifiek kledingstuk is een optie: verkoop bijvoorbeeld alleen ondergoed of jeans. Door een duidelijke richting te kiezen, weten mensen wanneer ze bij jou moeten zijn.
Speel in op de trends
In de modewereld is het natuurlijk ook slim om in te haken op de trends. Als jij als eerste in je online shop kunt aanbieden waar veel vraag naar is, kan dat voor een flinke stijging in je verkoop zorgen. Houd daarom altijd je ogen open, om nauwlettend in de gaten te houden welke kledingstukken populair zijn.
Verkoop kwaliteit
De kleding die je verkoopt kan nog zo trendy zijn, als de kwaliteit tegenvalt, is de kans klein dat je winkel succesvol gaat zijn. Controleer daarom altijd of dit in orde is. Zeker als je bijvoorbeeld tweedehands kleding gaat verkopen, is zo’n extra controleronde nodig.
Bied goede service
Als laatst mag een goede service niet ontbreken. Er zullen vragen en klachten komen: ook dan moet je je klanten te woord staan. Zorg dat je bedrijf goed bereikbaar is en dat je een passende oplossing kunt bieden bij problemen. Zo komen klanten bij je terug!