Ondernemer, onderschat de kosten van de Brexit niet!

Ondernemer, onderschat de kosten van de Brexit niet!

Redactie Baaz

Als het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord de Europese Unie verlaat, leidt dat tot een hoge kostenpost voor Nederlandse bedrijven die met het land handelen.

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG in opdracht van de ministeries van Economische Zaken & Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit (LNV), zo meldt de Rijksoverheid op haar site.

Uit het onderzoek blijkt dat de kosten voor in- en uitvoer jaarlijks in ieder geval met 387 tot 627 miljoen euro zullen toenemen. Dit is exclusief nog niet te berekenen douanerechten, BTW-uitgaven en nog onbekende sectorspecifieke markttoegangseisen.

Extra handelskosten

De kosten voor bedrijven zijn in het KPMG-onderzoek uitgesplitst in 2 posten: kosten als gevolg van douaneformaliteiten - zogenoemde administratieve lasten - en kosten als gevolg van sectorspecifieke marktoegangsvereisten. De douane gaat hierbij, op basis van cijfers over 2016, uit van 752.000 extra import- en 4,2 miljoen extra exportaangiften die ondernemers moeten doen door een Brexit zonder akkoord.

De extra kosten voor douaneformaliteiten zullen daarmee naar verwachting tussen de 78,20 euro en 126,70 euro per zending bedragen. Hier bovenop komen de sectorspecifieke kosten. Hiervoor is een totale kosteninschatting lastiger te maken, omdat voor elk product of dienst andere regels gelden.

Focus op grenscontroles

Het onderzoek doet verschillende aanbevelingen die zich richten op het versnellen en vergemakkelijken van controles aan de grens zoals: het vergroten van de douanecapaciteit en het aantal inspectielocaties, het introduceren van een ‘fast lane’ en het onderzoeken van de mogelijkheden voor controles tijdens de boottocht naar het VK.

De uitgebreide onderzoekresultaten, specificering (per casus) en aanbevelingen zijn te lezen in het onderzoek naar ‘de impact van non-tarifaire handelsbeperkingen als gevolg van Brexit.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie