Ondernemer en met vakantie? Lees eerst deze tips!
Werkzaamheden afronden
Het is verstandig om een aantal weken voordat je op vakantie gaat (of je nou een paar dagen, week of aantal weken weg bent) je werkzaamheden af te bouwen. Plan bijvoorbeeld de laatste dagen voor je vertrek geen belangrijke afspraken meer in, zo heb je meer tijd over om lopende zaken af te ronden. De afspraken kun je ook na je vakantie plannen. Is het dringend? Kijk of een werknemer het over kan nemen.
Overdracht
Zorg voor een goede overdracht van jouw taken naar je werknemers. Spreek duidelijk af wie wat overneemt en leg dit ook vast in een document, zodat het niet voor onduidelijkheden kan zorgen. Laat je medewerkers ook duidelijk in het document aangeven of ze iets hebben afgerond of ergens mee bezig zijn. Maak bijvoorbeeld een document aan in Google Docs, zo kun jij op afstand altijd controleren hoe de zaken lopen en of er problemen zijn.
Inspiratie
Nu je besloten hebt om op vakantie te gaan, is het slim om na te denken naar welk land je wilt. Doe inspiratie op via internet of interessante boeken, zoals de reisboeken van Lonely Planet. Je vakantie kun je ook gebruiken om weer inspiratie of nieuwe ideeën voor je onderneming op te doen. Dus het is aan te raden om hier ook rekening mee te houden bij de keuze van je land. Een reis naar Zuid-Afrika met 333Travel is misschien al een interessante optie. Het land biedt een buitengewone diversiteit aan cultuur en natuur. Iets waar je als ondernemer veel van kunt leren. Daarnaast is Zuid-Afrika een prachtig land om tot rust te komen en om dingen te ondernemen, zoals een safari of mooie wandeling.
Bereikbaar zijn
De beste manier om uit te kunnen rusten op vakantie is door een noodplan te hebben. Je personeel moet weten in welke gevallen ze contact met je op kunnen nemen en op welk nummer je bereikbaar bent. Je kunt bijvoorbeeld met je medewerkers afspreken dat je bij hoge prioriteit een telefoontje of sms ontvangt en bij iets lage prioriteit een mailtje. Wil je niet gestoord worden op vakantie? Zorg er dan voor dat er iemand is die de spoedgevallen behandelt.
Licht klanten in
Voordat je weggaat is het belangrijk dat je je klanten op de hoogte stelt van je afwezigheid. Stuur ze een mail en zet daarin met wie ze contact op kunnen nemen in de tijd dat jij er niet bent. Stel daarnaast een out of office reply in. Vergeet ook niet om je voicemail aan te passen, zodat mensen die je telefonisch proberen te bereiken ook weten dat je er niet bent.
En vergeet het allerbelangrijkste niet: geniet!!