Omzet detailhandel blijft groeien
Vooral de omzet van de non-foodsector groeide. Daarnaast was de online omzet 13 procent hoger, meldt CBS. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen.
Daarnaast viel Pasen dit jaar in april en vorig jaar in maart. Dit was vooral van invloed op de omzetcijfers van de winkels in voedings- en genotmiddelen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel ongeveer 4,5 procent hoger dan in maart 2016.
Omzet non-foodsector bijna 5 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in maart met bijna 5 procent. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren en de kledingwinkels hebben, mede door het mooie weer, fors meer omgezet dan een jaar eerder. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in recreatieartikelen en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden een omzetstijging.
Drogisterijen en parfumerieën en winkels in consumentenelektronica hebben net als in februari minder omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder.
Kleine omzetgroei winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in maart een omzetstijging van ruim 1 procent. De verkopen waren daarentegen bijna 0,5 procent lager dan in maart 2016. De omzet van de supermarkten groeide met ongeveer 1,5 procent, terwijl de omzet van de speciaalzaken nagenoeg gelijk was aan die van een jaar eerder.
En de online detailhandel?
De online omzet lag in maart circa 13 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 10 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 17 procent.