NeuroView: leiderschapskwaliteiten in kaart via tool
Leiderschap met behulp van NeuroView-tool

NeuroView: leiderschapskwaliteiten in kaart via tool

Redactie Baaz

Een tool waarmee je leiderschapskwaliteiten in kaart brengt op basis van inzichten uit de hersenwetenschap. InContext komt met NeuroView.

Hersenwetenschap basis NeuroView

InContext lanceert NeuroView, een tool die leiderschapskwaliteiten in kaart brengt op basis van inzichten uit de hersenwetenschap.
 
Met de lancering speelt het adviesbureau in op de opkomst van neuroleiderschap, een stroming waarbij de kennis over de werking van de hersenen wordt ingezet om betere leiders te creëren. 

Acht basisbehoeften in NeuroView

NeuroView is gestoeld op acht basisbehoeften die binnen de hersenwetenschap in verband gebracht worden met meer vertrouwen van medewerkers en daardoor betere prestaties. Op internationaal niveau passen bedrijven als American Express en Ericsson de inzichten van neuroleiderschap al toe op de werkvloer.
 
De tool is gebaseerd op onderzoek van Paul Zak, een Amerikaanse neurowetenschapper en een van de eerste onderzoekers die de relatie ontdekte tussen het hormoon oxytocine en vertrouwen en de invloed hiervan op de bedrijfsprestaties. Onderzoek van Zak laat zien dat medewerkers in een vertrouwenscultuur onder andere meer energie hebben en productiever zijn. 

Ratio en logica

'Wat opvalt aan NeuroView is dat het oplossingen biedt voor managers op basis van de wetenschap, oplossingen die ervoor zorgen dat leiders anders naar hun eigen gedrag en dat van werknemers gaan kijken', belooft Michiel Castelijns, managing partner van InContext. 'De tijd dat managers bij belangrijke situaties alleen vertrouwen op ratio en logica is voorbij. ‘In touch’ zijn met de gevoelens van werknemers en jouw aandeel hierin is minstens net zo belangrijk voor een productieve werkomgeving.' 

Oxytocine in de hersenen

'Wanneer wij als mens dreiging ervaren, bijvoorbeeld als we ons ongezien voelen in een werksituatie, geven onze hersenen een alarmsignaal af', gaat Castelijns verder. 'De commitment en energie wordt minder en het blokkeert de mogelijkheid om creatief te zijn. Als we positieve emoties met elkaar uitwisselen, dan vermindert de dreiging en komt er oxytocine vrij in de hersenen. Dit noemen ze ook wel het knuffel-, of het vertrouwenshormoon, omdat het zorgt voor het gevoel dat je ergens bij hoort, het geeft meer vertrouwen.'
 

 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie